måndag, juli 14, 2008

Kom tillbaka tanten!

Fick just reda på av sambon att det en dag när vi jobbade stod en äldre tant, typ nittio, och en annan kvinna på vår uppfart. Vi var inte hemma, men det var vår sociala, obehagligt händige, granne. Han frågade dem om de ville något speciellt och då visade det sig att den äldre tanten hade bott i huset när det var nybyggt (1919) - och så var vi inte hemma?!! Det hade ju varit så häftigt att få höra henne berätta hur huset hade sett ut då, vem hon var, hur länge hon bodde här, vilken färg huset hade, vad som hände inne i huset (inga spöken än vad vi märkt) - ja, jag hade kunnat komma på tusen frågor till säkert. Vår serviceinriktade granne tog dem dock med på en utomhusguidning (hoppas det var en av de dagar det inte såg alltför katastrofaktigt ut, men det är ju inte så sannolikt) så hon fick se litegrann hur det såg ut idag när familjen med alltför många efternamn bor här. Grannen ska nu bege sig till stadsarkivet (finns det något sådant för en såhär liten stad?) och jag har intentionen att någon av oss (vuxna alltså, ingen av kidsen - hujedamig!) ska hänga på dit och förhoppningsvis hitta lite bilder från förr i tiden. Men mest av allt önskar jag att tanten kom tillbaka, för det är ju ändå inte alltid så att en bild säger mer än tusen ord (sorry fotografsyster). Fast jag tror inte att grannen ens fick ett namn på tanten så det blir kanske svårt att leta reda på henne. Kanske jag skulle sätta ut en såndär liten annons som man kan se ibland i lokalpressen? Efterlysa tanten helt enkelt? Tål att tänkas på.

Inga kommentarer: