måndag, juli 07, 2008

En fantastisk samhällsinrättning

Idag har jag varit på vårt bibliotek. Och jag vill verkligen slå ett slag för alla bibliotek i vårt land. På vårt bibliotek finns det en trevlig barnavdelning med kritor, papper, spel och så massor av barnböcker och ljudböcker förstås. En regnig dag som denna är det perfekt att göra ett besök där med kidsen.

Idag gick jag dock dit utan kidsen då sambon kom hem mycket tidigt från sitt jobb. Så härligt att bara få gå där, botanisera i lugn och ro, hylla upp och hylla ned. Dra fingret längs bokryggarna, peta fram någon bok som har en intressant titel eller bara en spännande bokrygg. Dessvärre har ju många biblioteksböcker de där oattraktiva, fula baksidorna i gult, rött, blått eller grönt i vad-det-nu-är-för-material med samma typsnitt på allt, men tar du fram en bok kanske den lockar dig ändå. Jag är lite konstig för jag vill att böckerna också ska locka mitt föga estetiska öga. Så om en dålig bok har ett fult omslag kan det innebära att jag går miste om en bra bok och det är ju synd.

När jag var hemma med minstingen så hade jag en så bra lista; där skrev jag upp varje boktips jag hittade med titel och författare. Så tog jag listan och kollade på internet om den fanns på biblioteket, om den fanns inne eller var utlånad (då reserverade jag den) eller om den inte fanns alls framförde jag en försiktig förfrågan om den gick att hämta hem eller rent av köpa in. För på mitt bibliotek - och säkert på ditt också - finns det en mycket trevlig bibliotekarie. Hon är så serviceminded och det spelar ingen roll om det är privat eller i min yrkesroll jag letar efter litteratur så hjälper hon till och finns det inte på vårt bibliotek då lyckas hon ändå se till att den kommer dit. Så om du har ungefär likadant väder som jag, växlande uppehåll och under sommartemperatur (för det måste väl ändå 11 grader räknas som?), gör ett besök på ditt bibliotek. Det är i sanning en skattkammare, om man då inte är som en f.d. kollega till mig i stora staden, hon fixar inte att låna böcker för hon tycker så illa om tanken på att andra har bläddrat i dem och att hon inte har en aning om vad de gjort innan de bläddrar i boken som hon sedan ska bläddra i...och när hon sa så då övervägde jag ett tag att låta min slumpvisa bacillneuros blomma ut inom området biblioteksböcker, men biblioteket lockar mig för mycket, så jag avfärdade den tanken och stuvade in den långt in långt bort någonstans i minnet.

Idag såg jag till min glädje att det var många gäster på biblioteket, säkert delvis tack vare vädret, och då for en förflugen tanke genom mitt huvud: "Jaså, biblioteket duger nu när det är dåligt väder. Jag är minsann här oavsett väder, året om!" Och så fortsatte jag strosa samtidigt som jag njöt av känslan att jag är en riktig biblioteksgäst!

7 kommentarer:

Roger Sjölander sa...

Jo, den pôschkans centralorten har verkligen ett bra bibliotek. Inte fullkomligt välsorterat i alla aspekter, men med en vilja att vara det. Det är trevligt att de faktiskt köper in det som saknas och som man råkar fråga efter. I alla fall om man springer där nästan var och varannan dag.

Bina sa...

Håller med! Förresten undrar jag om det var dig jag såg...typ i fredags kväll, strax innan stängningsdags - eller var det någon annan gång under förra veckan? Det var i alla fall en man med två kids som såg bekant ut, men jag lyckades inte placera honom, men så läste jag ditt inlägg och tänkte att det kanske var dig jag såg. Vi sågs ju som ganska hastigast eller i vart fall i relativt korta glimtar på senaste körfesten mellan poolbad, mat och sång.

Kay sa...

Fullstandigt lysande inlagg Bina! Biblioteket ar verkligen en guldgruva for gammal som ung; botanisera bland bocker man visste och inte visste fanns, lasa tidningar (man visste och inte visste fanns), lyssna pa musik och talbocker (man visste och inte visste fanns...), sagostund for barnen, surfa, spela schack, fika...
Papper "svaljer" och mumsar gladeligen i sig basselusker, sa din f.d. kollega bor nog hellre se upp med publika datorer och handtag...

Miss Gillette sa...

De allra allra flesta bakterier är faktiskt bra. Bara ett fåtal blir man sjuk av. De övriga ska man betrakta som det förklarades i ett UR-program jag såg om immunförsvaret (hos barn, men det är ju likadant för vuxna: överallt möter immunförsvaret goda bakterier som det "tränar" sig på tills det möter elakare bakterier, det fåtal som orsakar sjukdomar av olika slag. Man kan se dessa goda bakterier som träsvärd som immunförsvaret övar med, så att det sen behärskar tekniken med ett skarpslipat svärd av stål.

Barn som har storasyskon -- vilka alltså släpar hem en väldig massa bekterier -- är i mindre utsträckning allergiska än barn som inte har storasyskon och som därför hålls überrena av sina välmenande föräldrar. De lortigare småbarna får däremot immunförsvar som blir starka och motståndskraftiga mot "onda" bakterier.

Självklart är hygien A och O, men om man vet vad det är man ska noja över så slipper man ju noja över fel saker.

Anonym sa...

Bina, du är verkligen en sann biblioteksgäst! Alltid lika nice med besök från dig!

Kram
Librarian

Z sa...

Åh så rätt du har! När jag var hemma med båda barnen var vi på biblioteket varje dag nästan. Vi lånade bamsetidningar, barnböcker, storkillen spelade dataspel, lillkillen sov och jag kollade snabbt genom vuxenavdelningen eller läste råd och rön. Det är verkligen helt fantastiskt med bibliotek! Igår var vi och lånade två bamsetidningar och Mari Jungstedts senaste! Och kanske gör vi ett nytt besök idag!

Miss Gillette sa...

linda g: Jag trodde nog att du var den bibliotekarie Bina menade... ;-)