fredag, juli 11, 2008

Blåbärsplockarens bästa vän


När jag var barn plockade vi blåbär för hand, ett i taget. Nu plockar jag blåbär med repare och att få ihop en liter går ju supersnabbt. Idag var pappa med mig och kidsen i blåbärsskogen. Jag erbjöd honom en repare, han tog artigt emot den, men konstaterade efter en liten stund att han inte hade den rätta knycken och återgick därmed till sin tidskrävande handplockning. Inte ens när vi hade rensat klart och jag fått en och en halv liter mer än honom ville han hålla med om att det var bättre att plocka med repare, suck! Och på något konstigt sätt känner jag mig lite lurad då jag under barndomens alla blåbärsturer fick plocka för hand för jag misstänker att det redan då fanns människor som plockade blåbär med repare...

2 kommentarer:

Z sa...

Det var andra tider då, andra saker som var viktiga än att få ihop så mycket som möjligt på så kort stund som möjligt.(Gäller nog både pengar och bär...)Det var själva prestationen att man plockat si och så MYCKET för HAND! Allt annat var fusk... Är fortfarande så hjärntvättad att jag fattar lite hur de tänker... På ngt sätt är det charmigt att plocka för hand, det är det. Men när man har två barn och jobbar heltid så är det BÄTTRE med bärplockare. Det är det.

Bina sa...

Jo, men det är ju knappast så att jag kan säga att mina bär inte är handplockade - eller? Har aldrig hört talas om reparplockade bär? Och det är inte charmigt att plocka ett bär i taget, bara tidskrävande och blåbärsfläcksaktigt ;)