tisdag, juli 08, 2008

Hanterbar och trevlig dagsutflykt

Idag regnade det inte, vilket fick mig att fundera över vad vi skulle uppleva idag. Efter lite surfande kom jag fram till att ett besök på Hova Riddarvecka skulle passa oss ypperligt. Sambon jobbar fortfarande, stackarn, så jag stuvade in kidsen i bilen tillsammans med regnkläder och fika - och kontanter förstås. Jag hade aldrig varit på Hova Riddarvecka förut så jag hade ingen aning om hur det skulle vara utan hade bara kollat dagens program på hemsidan. Väl där fick vi användning av regnkläderna och strosade sedan iväg. Där var gycklare och musikanter, hästar, hantverk och mat och en massa marknadsstånd med allehanda medeltidssaker. Det fanns en fin lekplats med pyssel för barnen, en liten riddarborg och en "vanlig" lekställning. Ingen entrékostnad, men riddarsakerna var alla dyra, om än i något varierande pris. Kan ändå varmt rekommendera det. Stora killen har varit på tornerspel och jag trodde inte lillen var så intresserad än så det skippade vi eftersom båda två var nöjda när de fått lite riddarutrustning. Nu springer de omkring i trädgården och "svärdas".

Och de som om relationen mellan stora och lilla killen sagt:"Det är ju synd att det är så långt emellan dem (åtta år), de kommer ju inte ha någon direkt glädje av varandra" så kan jag bara säga att ni hade fel! Förutom att de älskar varandra så får tioåringen öva sig på att sätta gränser och ta hänsyn och lillen får öva sig i att vara verbal (inte bara upphäva ett gutturalt skrik för att få som han vill) och ta för sig. De har stor glädje av varandra och längtar efter varandra när stora killen är borta. Och jag bannar mig själv ibland för att jag lät ovanstående ord så ett frö av tvivel, det var korkat av mig. För precis som andra syskon retar de gallfeber på varandra emellanåt, men deras gemensamma skratt och deras dialoger får mig att småle alternativt gapskratta minst tio gånger varje dag.

Inga kommentarer: