torsdag, augusti 21, 2008

Om man är nästan nykterist...

...är det bra att ha en sambo som anser att det bör finnas ett visst grundutbud av alkoholhaltiga drycker i vårt hem. Dricker alkohol gör jag nästan aldrig, men däremot kan jag använda en matsked eller tre i bakverk eller till matlagning; punsch, rom eller konjak. Dessvärre anser sambon att detta är högst irriterande; varje flaska jag är så dum att jag berättar att jag tagit yttepyttelite ur verkar vara en speciell flaska som ska sparas till ett speciellt tillfälle. Han blir nästan arg på riktigt och han är en genuint snäll och tålmodig man, så det är ovanligt att han blir nästan arg. Det som gör mig lite förvirrad är dock att han fortfarande (efter åtta års förhållande) försöker få mig att dricka alkohol - något som inträffar mycket sällan. Och om jag hade druckit den där alkoholen istället för att använda den till matlagning och bakning - hade han blivit lika "nästan-arg" då?

Anyway, eftersom alkoholen står i vårt gemensamma hem och min sambo är mycket frikostig med att bjuda gäster på den, så tycker jag nog att jag, som icke-gäst, utan delägare i denna bostad, har rätt till en viss del av de där alkoholhaltiga dryckerna. Om jag sen dricker upp, bakar upp eller lagar upp min del torde vara av mindre intresse för och definitivt inte en källa till irritation hos sambon!

7 kommentarer:

Z sa...

Antagligen är det MYCKET irriterande att den går till ngt så befängt som till en deg eller ngr gammla köttbitar. Och inte njuts av smaklökarna i munnen fullt ut. Jag KAN förstår lite, men du har en poäng...

Bina sa...

Förrädare! That's all I've got to say...

Anonym sa...

jaaaa, "minste man" och "nästan lika lille man" blir nog särskilt glada när de får skitdyr sprit i pastasåsen! I övrigt har jag, detta vill jag att alla läsare ska veta, en mycket mycket bra sambo som man aldrig behöver bli arg på...det är därför jag verkar tålmodig.//Sambon

Anonym sa...

Trots att jag ej kan nyttja dessa drycker nu men kommer att göra det inom ngr månader typ 10 januari...då det även kommer att ryka lite nikotin håller faktiskt med sambon. Sorry bloggägare ;)
Aloholhaltigadrycker skall njutas.
/lisa

Bina sa...

Lisa: Jag njuter verkligen av mina bakverk som sannolikt blir godare av den där smaken annars skulle det väl knappast stå med i receptet!

Anonym sa...

Ja ja, det är gott i bakverk och det är gott att dricka oxå. Men du kanske kan ta ngn flaska som inte sambon håller så kär?....

Anonym sa...

LÄGG AV ANONYM! ALLA FLASKOR ÄR KÄRA TILL DESS ANNAT HAR SAGTS! DÄR FINNS INGEN PLATS FÖR FRIA TOLKNINGAR!//SPRITSAMBON