lördag, augusti 30, 2008

Närkontakt av tredje graden

Idag var jag och lillkillen ute i skogen hela dagen med mina föräldrar. Vi plockade massor av lingon - hade kunnat plocka trippelt så mycket minst om vi orkat, blåbär som kommer räcka till en paj samt några kantareller. Solen sken ibland och det var varmt i luften. Det var helt enkelt ljuvligt! Men när vi plockat färdigt började eländet! Först fick vi närkontakt med flygmyror. Dessa kungligheter hade bestämt sig för att biltaket var the place to be - det var helt översvämmat med flygmyror när vi skulle åka iväg, usch! Väl inne i bilen hittar jag några älgflugor och i jämförelse med dem blev ju flygmyrorna fullt acceptabla, ja, snudd på ofarliga! Jag slog och mosade tills alla jag såg var döda! Vi pustade ut en stund i Paradiset innan vi åkte hemåt. Jag satt lojt tillbakalutad i solen och njöt när jag kände hur det kröp något på ryggen. Jag viftade bort krypet med handen och får till min fasa se att det som kröp omkring på mig var en fästing! Dubbel-usch! Ja, det var närkontakt av tredje graden med tre insekter vars existens jag ställer mig mycket frågande till. Imorgon blir det mer surdegsbröd och så ska jag göra lingonsylt för första gången i mitt liv. Kul - ser fram emot morgondagen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hualigen vilken dag! Usch och blä liksom... de där älgflugorna var inte att leka med. Man ställer sig frågan vilka fler otäcka fän det finns i ens närhet. Vi är ju översållade med mördarsniglar - inte heller så kul. Måtte det inte finnas renflugor i Idre!!!!

Z sa...

Älgflugor... Blääää! De var ren motbjudande!