söndag, augusti 10, 2008

Höjden av ironi!


Skulle laga middag; dragonkyckling. Samtidigt är jag nära slutet i boken jag läser så jag tog med mig boken ut i köket. Skulle skära kyckling. Lägger boken på spisen så att jag kan slänga ett getöga då och då när jag lagar mat. Sätter på stekpannan där jag ska bryna kycklingen. Skär filéerna. Lite tankar utan något egentligt innehåll far omkring i hjärnan. Registrerar en doft av bränt, reagerar inte. Skär genom kycklingköttet, tre bitar av varje filé, sambons sista semesterdag, vad ska vi göra nästa vecka jag och kidsen, säkert till stugan med pappa, plocka blåbär och svamp, kanske hittar de där taggsvamparna igen, undrar var katten tog vägen, undrar hur boken slutar, nästa söndag är min sista semesterdag, hur kan jag vara så bra på att koppla bort jobbet när jag är ledig så här länge, kanske skulle bli hemma på heltid ändå, det skulle nog funka, idag blir det ingen gräsklippning, men vad det luktar bränt....................... Men för böveln!! Jag satte på fel platta och lyckades bränna bokens framsida, som är fint inplastad eftersom det inte är min utan bibliotekets bok!

Höjden av ironi måste dock vara bokens titel - tror inte att framtidens hemmafruar flamberar böcker när de står och lagar söndagsmiddagen. Å andra sidan räknar jag mig inte till hemmafru, snarare till kategorin bokmal och bokmalar borde med sin något disträ läggning få dispens från kravet att kunna laga mat och läsa samtidigt då matlagning är en högst illitterär aktivitet. Däremot vet jag att det finns en hushållsskola här i närheten. Finns och finns, fanns är nog rätt tempus, på nittiotalet gick en vän till mig där. Hon hade garanterat aldrig bränt en bok för att hon satte på fel platta, hon hade aldrig satt på fel platta ens. Kanske ska kolla upp om den där skolan fortfarande finns ( så mycket har dessvärre inte hänt på jämställdhetsområdet sedan nittiotalet) och i så fall anmäla mig dit. Stackars fästmannen! Det är inte någon framtidens hemmafru han fått tag i. Men efter åtta år misstänker jag att han insett det redan innan dagens bokflambering...

Inga kommentarer: