fredag, januari 15, 2010

Det här med låttexter

Lillkillen är väldigt glad när han får titta på Stora killen och hans kompisar när de spelar Band Hero. Bland annat spelar de Jackson five:s "ABC" med eller "Baby see" som Lillkillen sjunger. Han är så söt och det fick mig att komma ihåg den där känslan. När jag trott att jag kunnat en låttext och helt plötsligt efter lång tid kommit underfund med att jag sjungit helt fel! Har känt mig både snopen och korkad! Vet dock att jag inte är ensam om detta. Känner faktiskt någon som trodde att låttexten till "I love Rock N' Roll" var:

"I love rock n' roll
Shobedobedoba heart my baby"

4 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Ah, mondegreens! Ett jätteroligt ämnesområde.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mondegreen

Det finns flera jättebra sajter med roliga mondegreens, och själv har man såklart ett antal i den egna fataburen. Undrar om det här kanske inte är ett ämne för min egen blogg -- kanske, som ett ex brukade säga så lakoniskt, redan i eftermiddag.

Cirkus sa...

"Chicketita tarmi-larvi-toooo....", säger jag bara...

Bina sa...

Miss Gilette: Ha! Finns det ett begrepp för det, hade ingen aning om det. Vad du vet!

Cirkus: Fnittar för det var såå sött!

Miss Gillette sa...

bina: Jag tror banne mig att det finns namn på precis allting. Men de flesta har man ju ingen aning om.