onsdag, januari 20, 2010

Chocolat chip cookies med två chokladsorter

Mamma har fått diabetes. Stackars henne! För att icke falla i frestelse gav hon bort "De 100 bästa recepten Choklad". Tur för mig! Redan när jag tittade i boken såg jag flera recept jag ville göra. Ikväll provade jag dessa och de gick hem, både hos mig och Stora killen som fick en innan han gick upp och borstade bisslingarna.

200 g rumsvarmt smör
200 g råsocker eller strösocker
½ tsk vaniljessens (vaniljsocker)
1 stort ägg
225 g vetemjöl
1 krm salt
1 tsk bikarbonat
115 g hackad vit choklad
115 g hackad mörk choklad

Sätt ugnen på 180 grader. Smöra eller lägg bakplåtspapper på två plåtar. Rör samman smör, socker och vaniljessens i en skål. Rör ned ägget tills blandningen är ljus och luftig.

Sikta över mjöl, salt och bikarbonat och vänd sedan ner det. Vänd ner den hackade chokladen.

Klicka ut degen matskedsvis på plåtarna, inte för tätt då de flyter ut under gräddningen. Det blir ca. 24 kakor. Grädda i ugnen 10-15 grader beroende på hur knapriga du vill de ska bli. Låt dem svalna på plåtarna i två minuter och lägg dem sedan på bakgaller för att kallna helt.

2 kommentarer:

KaosJenny sa...

Mmm, muummmss... Av choklad blir man glad... Kram

Bina sa...

För att inte säga lycklig!