söndag, maj 16, 2010

Över gränserna

Det är så sorgligt. De finns överallt. Oavsett nation, klass, stad.

Vid elvatiden i fredags gick jag och nannyn omkring med sovande Liten i vagnen. Jag var dessert-sugen och nannyn ville ha en läsk. Så ser jag dem, dem som jag sett så många gånger, förvisso på andra platser och med andra ansikten, men ändå samma.

En alldeles för berusad förälder vinglandes längs gatan med ett litet barn bredvid sig. Och min första tanke var att ringa socialjouren, fast jag visste inte numret. Lite längre fram stod en kvinna som han vinglade fram till och när vi någon halvtimme senare fått näringsbehovet tillgodosett såg vi dem gå tillsammans alla tre. Mamman såg opåverkad ut och jag hoppas att hon stod för tryggheten för det lilla barnet den här kvällen.

Jag får alltid en stark obehagskänsla i magen när jag ser de där alldeles för berusade föräldrarna med sina barn. Varje gång hoppas jag innerligt att det är en engångsföreteelse, att det där barnet inte alls växer upp med en oro varje gång kvällen eller helgen närmar sig för att mamma och/eller pappa kommer dricka och bli konstig. Kanske "bara" sluddrar, snubblar och somnar. I värsta fall hotar, använder våld och skriker.

Och nej, jag menar inte att föräldrar inte får dricka alkohol. Men när föräldrar dricker så mycket att de vinglar omkring - då har de druckit alldeles för mycket för att vara lämpliga föräldrar just då.

Inga kommentarer: