fredag, maj 14, 2010

Med guide

Igår hade vi förmånen att få en tre timmar lång guidad tur i Riga. Det var mycket trevligt och vår guide var oerhört duktig. Här står hon framför Rigas äldsta byggnad. Vi åkte huvudsakligen buss och helt plötsligt framför en byggnad stod den här fina skulpturen av vår testbild. Konstigt. För inte fanns väl testbilden under den tiden som Sverige ockuperade Lettland? Roligt var det i alla fall.

Men roligast av allt var faktiskt att möta de två herrarna på bilden. De stod i ett gathörn och spelade musik. Platsen hade svensk anknytning och jag hörde att vår guide pratade med dem och helt plötsligt spelade de Sveriges nationalsång! Naturligtvis bjöd vi dem på en kör-variant av den som tack. Då började de spela "Fjäriln vingad syns på Haga" och vi stämde glatt in. Det var en härlig och överraskande musikupplevelse!

Eftersom jag visste att vi skulle åka buss under vår tur och eftersom jag sett att nästan alla kvinnor i Riga bar högklackat ville inte jag vara sämre utan tog på mig mina högklackade skor. Dock gick vi en promenad på 40 minuter under den tiden vår guide tog oss genom gamla stan...Tur att jag haft skorna något år så att jag gått mycket i dem redan. Men jag längtade allt efter ett par bekväma ballerinaskor.

1 kommentar:

Z sa...

Ska man vara fin far man lida pin!