fredag, maj 28, 2010

Balans på *valfri svordom* svag lina

Som sagt har jag haft förmånen att bli inbjuden till introduktionsprogrammet för att prata om mänskliga, barns och kvinnors rättigheter samt våld i familjen. Idag var det en äldre man med och han hade sina fyra vuxna söner med i samma grupp och både den äldre mannen och sönerna hade varsin fru. Sedan fanns det ett tiotal andra deltagare med.

Att föreläsa om hedersrelaterat våld och förtryck för personer uppvuxna i den moderna familjestrukturen är ganska lätt. Att föreläsa om hedersrelaterat våld och förtryck för personer som utövar hedersrelaterat våld och förtryck gjorde mig helt god damn svettig! Den äldre mannen berättade att han aldrig skulle acceptera att hans barn eller barnbarn hade pojk- eller flickvän. När jag frågade honom vad som skulle hända om någon av dem kom hem och berättade att de hade en pojk- eller flickvän svarade han:
- Det kan hända mycket, men det kan jag inte berätta här.
Hans söner hängde på i diskussionen som även kom in på fördomar om "svenskar"; att vi alla super och är fulla, att vi inte bryr oss om våra barn för att de får så mycket frihet m.m.

Jag pratade om det hedersrelaterade våldet och förtrycket som ett kontinuum - från att inte tillåta sina barn delta i den obligatoriska skolundervisningen gällande t.ex. simkunskaper och information om sexualitet och samlevnad till att mörda sitt barn på grund av att det betett sig på ett sådant sätt att familjen förlorat sin heder.

En man sa:
- Du säger att barn har rätt att inte bli slagna, men om jag inte får slå mitt barn, hur ska jag få dem att göra som jag vill?
Så diskuterade vi det lite.

Många av dem sa, när jag pratade om rätten till religionsfrihet, att det inte är acceptabelt att deras barn väljer en annan religion.

Jag vet inte hur många gånger jag sa att det är helt okej och naturligt att vi har olika regler i olika familjer, oavsett vilken bakgrund vi har, så länge som det inte innebär att barns och mänskliga rättigheter kränks. Tack och lov fanns det i gruppen flera män som inte alls verkade vilja ha så strikta regler för sina barn! Men de tog inte samma utrymme i klassrummet.

Men shit vad jag var svettig där ett tag. Där stod jag som någon slags representant för Sverige och skulle prata om rättigheter utan att kränka någon av deltagarna i rummet samtidigt som jag tydligt skulle ta avstånd från allt våld och förtryck...Snacka om att känna press! Jag fick ingen applåd idag tyvärr. Och jag var nog lite obekväm ibland, men i det stora hela tycker jag att det blev bra!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Blir så stolt över dig vännen!
Du står där för att du är mest lämpad för det!!! Det är en mening med allt!
KRAM KRAM

Mångmamma sa...

Heja dig!
Starkt jobbat i ett extremt viktigt ämne, för "rätt" målgrupp.
Själv snurrar jag runt i just det där med att få mina barn att "göra som jag säger"..
Ömsesidig respekt är ett bra ledord!

KaosJenny sa...

Vilken utmaning och vad häftigt att du tar dig an den... Applåd

Bina sa...

Tack för era fina kommentarer!