tisdag, maj 04, 2010

Jag ä-l-s-k-a-r mitt jobb!

Fy för bövelen vad härligt mitt jobb är! För drygt ett år sedan satt jag och skrev som en galning på en ansökan om pengar till ett projekt. Vi kom på ganska sent att vi skulle ansöka om pengar, jag och min chef, så det blev till att snabbt sammanställa en ansökan. Vi sökte medel hos Brottsoffermyndigheten för ett projekt med syfte att ta fram en skriftlig rutin som gjorde att det sociala arbetet med barn som upplever våld i hemmet skulle bli enhetligt oavsett om barnet fick kontakt med familjerätten, barnavården eller familjestödet. Och tänk, vi fick alla pengar vi sökte.

Idag var det projektavslutning och mina kollegor har varit så himla duktiga! Jag är så glad för jag tycker att vi har en samsyn i dessa frågor nu och även om vissa frågetecken fortfarande kvarstår så finns det en större medvetenhet om den utsatta situation barn som upplever våld i hemmet befinner sig i. Det kommer bli en tydlig och konkret rutin och det bästa av allt är att jag är säker på att det inte bara kommer bli en hyllvärmare utan en rutin som gör att vårt arbete med barn som upplever våld i hemmet kommer förbättras. Vi kommer inte bara upptäcka fler av dessa barn genom att vi vågar ställa frågor om våld utan vi kommer dessutom kunna ge dem bättre stöd i den svåra situation de befinner sig i.

Jag är så glad så glad! Tänk att en idé och önskan som dyker upp i mitt lilla huvud kan bli verklighet! Fantastiskt!

9 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Du är precis hur duktig som helst Bina, men allvarligt -- lägg ner det där med "mitt lilla huvud". Du är ingen hönshjärna, du är jävligt kompetent och det är inget du ska försöka lägga ut rökridåer kring, eller ta udden av. Herregud, här sitter du och skapar konkreta framsteg inom ett jättetungt och viktigt område. Sträck på dig, mänska! (Ännu mer, menar jag -- det är ju ett gott tecken att du rapporterar om din duglighet här på bloggen.)

Och kram på dig för att du åstadkommer så bra grejer.

Bina sa...

Men rent faktiskt så har jag ett litet huvud, sett i antal cm i omkrets... Men jag håller med dig, jag är verkligen ingen hönshjärna. Ganska ofta ganska smart, men ibland helt korkad! Dock sällan i mitt arbete tack och lov!

Miss Gillette sa...

Jo jo, men korkade är ju alla emellanåt, det ingår i konceptet människa och är inget man behöver påpeka särskilt (om man inte har nåt visst syfte med det).

Även om ditt huvud råkar vara litet rent fysiskt är det inte så man tolkar "mitt lilla huvud" och det vet du. Det är synd att Bridget Jonesa bort sin kompetens sådär bara.

KaosJenny sa...

Vad härligt, både att du trivs med jobbet och att ni kan få riktigt viktiga saker gjorda på ett konkret sätt.

Anonym sa...

Har sagt det förut men jag säger det gärna igen....
Jag är riktigt stolt och imponerad över dig och det du gör.
HEJA DIG!! / Helena

Mångmamma sa...

Grattis, vad kul!
Att ha modet och förmågan att förändra är ändå en livsuppehållande åtgärd för mig.

Anette sa...

Att trivas, lyckas, få möjlighet att förverkliga tankar och idéer på jobbet är underbart. Det är en ynnest att få känna att man trivs så bra och kan vara med och påverka! Grattis!

Anonym sa...

GRATTIS! Både till att du lyckas genomföra storverk i en något trög organisation (FANTASTISKT) och till att det lilla huvudet är rätt proportionerligt med resten av det lilla trollet. Det är bara klorna som är lite långa...men trots det så är ju tassarna väldigt användbara. Tänk att kunna uträtta så bra saker med både det lilla huvudet och de små tassarna med långa klorna!
Hur är det med svansen? Vad använder du den till och är den lagom lång?/LT

Bina sa...

Svansen är lagom lång, men ibland lyckas jag dölja den dåligt...den och huggtänderna!