onsdag, februari 17, 2010

Bortskämda näringsidkare

I Lilla Staden är inte utbudet speciellt stort av något. Därför är näringsidkarna ganska bortskämda, Lilla Stadens invånare handlar oftast i affärerna vare sig servicen är bra eller inte helt enkelt därför att det ändå blir lättast så. Bortskämdheten tar sig i trista uttryck såsom att komma in i en klädaffär och säga:
- Ursäkta kan jag få lite hjälp?
Och få svaret:
- Det beror på, i en snipig ton av en uttråkad butikstant.
Och ändå stanna kvar för att den här affären är den enda som säljer just de kläderna jag är ute efter. Eller att gå till en av stadens två syaffärer och finna att den stängt "tills vidare". Då kan jag bli lite lätt nedstämd.

Men några kvarter längre bort blir jag genast på gladare humör. För på ett ställe i Lilla Staden är servicen alltid god. Dit kan jag gå med mina förfrågningar, funderingar och inköpsförslag och alltid, alltid, alltid bli bra mottagen. Trots att jag själv inte alltid behandlar deras varor på ett acceptabelt sätt så gör personalen alltid allt för att försöka hjälpa mig få exakt den vara jag är ute efter. Vilken affär skriver jag då om? Jo, se det är inte alls en affär utan Lilla Stadens bibliotek. Ingen snipig oservice där inte!

2 kommentarer:

Glad librarian sa...

Jag ylar av stolthet och glädje. Kommer att berätta detta på kafferasten på jobbet imorgon. :-)

Bina sa...

Det tycker jag!