fredag, februari 05, 2010

Den hjälpsamme hjälpredan

Lillkillen är så underbar. Ofta när jag grejar i köket kommer han traskandes och frågar:
- Kan jag hjälpa till med något?
eller:
- Finns det något jag kan göra?
Antar att han hört oss vuxna och tar efter. Han tar sina uppgifter på största allvar om än inte med den största portion uthållighet... Men allt han hjälper till med är ju en god hjälp. Idag hjälpte han till att göra pajdeg och sedan fördela pajens ingredienser i pajskalet.

Ibland har jag ingen uppgift som passar till honom när det gäller matlagningen, men då brukar jag ge honom några smutsiga saker och be honom diska dem. Han åtar sig uppgiften med glädje och nu är han så stor att risken för vattenskada i stort sett är obefintlig. Kommer ihåg när vi bodde på landet och han var ett och ett halvt och stod och diskade - tur att vi hyrde det huset för ibland blev det som en liten insjö på köksgolvet ; )

Det är underbart med en så hjälpsam liten unge!

2 kommentarer:

Anonym sa...

'bodde på landet'? ;-)/z

Bina sa...

Nu bor vi ju downtown!