söndag, januari 04, 2009

Varför räknas bara att sova?

Jag är morgonpigg. Det är inte Sportfiskaren. Ändå tycker jag att vi ska försöka dela på morgonsysslorna på helgerna så att vi båda får sovmorgon. Fast Sportfiskaren tycker att det bara räknas om någon sover, vilket jag ju inte gör på min sovmorgon. Så egentligen borde det kanske heta något annat, typ mysmorgon. Jag läser eller surfar i sängen på min "sovmorgon", men det räknas tydligen inte. Bara om jag sover får jag ligga kvar i sängen. Ja, det är ju inte så att Sportfiskaren uttalat detta i klartext, men varje gång han kommer in i sovrummet och ser att jag är vaken säger han: "Jaha, är du vaken?!" Underförstått: "då kunde ju du gått upp med kidsen och jag fått sova längre". Så under denna ledighet har jag gått upp med barnen flest gånger, trots att jag också velat ligga kvar och ha "sovmorgon". Igår sa jag ändå till lillen att nu får du be pappa gå upp med dig, vilket han gjorde. När jag så gick ned en halvtimme senare så fick jag återigen höra: "Men, är du vaken redan! Vilken tur att jag inte fick ligga kvar i sängen då".

Idag låg Sportfiskaren i sängen till 10:30 - och jag struntar i om han legat och läst, om han sovit eller gjort något annat. Jag önskar bara att jag också kunde få ligga kvar så länge i sängen, utan att få höra: "Jaha, är du vaken?!" om jag inte sover.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Detta har dock aldrig kommenterats i klartext från bloggerskan, men nu är det gjort. Eftersom vi från och med nu tar upp små trätomål som inte är helt utredda via cybervärlden så påtalar jag ett jag har tänkt på: om diskmaskinen är urplockad frukosten är uppäten så ställer 2/3 personer över 3 in sin tallrik utom 1/3- varför? Nästa lilla irritationsmoment att ta upp i bloggen???/SF

Bina sa...

Sorry SF, jag har faktiskt sagt några gånger att jag kanske vill ligga kvar även om jag inte sover, men du kanske varit för nyvaken för att komma ihåg det.

Inga kommentarer gällande diskmaskinsinplockningsfrågan ; )

Anonym sa...

SF har min sympatier ;-)

Bina sa...

Ja, jag vill ändå påtala att om det är så att SF inte hört vad jag sagt så är det ju ändå hans upplevelse och det kan jag ju inte ändra på - jag har inte varit tillräckligt tydlig uppenbarligen. Och hade jag vetat att jag inte varit tillräckligt tydlig så hade jag INTE tagit upp detta på bloggen.