lördag, januari 03, 2009

Kanske dags att summera det gångna året?

Ska försöka:
Jag har välsignats med två, friska barn som mestadels tycker att deras mamma är okej - ja till och med världens bästa mamma. Bästa minnet med stora killen är självklart de stegen han gick vid min sida fram till altaret när jag skulle gifta mig. Bästa minnena med dem båda under året som gått är bland annat en dag på stranden med stora studsmattan; sol, värme, bad, glädje, studsmatta, fika, närvaro och närhet. Glad även för att jag under året lärt mig en ny strategi att hantera kidsens bråk (tack Sportfiskaren); istället för att förhindra alla konflikter (tar tid och energi) låter jag dem bråka på tills de tröttnar.

Jag har sedan åtta år haft den stora förmånen att få dela mitt liv med Sportfiskaren. Bästa minnet med honom under året är såklart ögonblicken vid altaret där jag lovade att älska honom tills döden skiljer oss åt samt ögonblicket då vi vände oss om, höll varandras händer och såg våra familjer, vår släkt och våra vänner samtidigt som vår utgångsmusik spelades. Jag har alltid velat gifta mig och jag är så glad att jag gifte mig med världens finaste man, som dessutom är världens mest underbara pappa och bonuspappa!

Jag har världens bästa föräldrar och är så glad att de är odödliga och att vi fått dela ännu ett år! Jag önskar att vi kunde ses mer, men det är inte alltid lätt att få tiden att räcka till. Pappa blev under förra året pensionär och det känns lyxigt att ha en förälder att ringa till vid behov av barnpassning och diverse hushållssysslor.

Jag har några vänner som är ovärdeliga för mig, som ställer upp i vått och torrt och bjuder på många skratt. Bästa minnet av dem från det gågna året är då nästan alla samlades på min möhippa. Det var så kul! Under 2008:s sista månader har jag fått följa min väninnas kamp för sin dotter på nära och ändå på alltför långt håll. Jag är så glad att allt gått bra, att lilltjejen lever, andas själv, går upp i vikt, käkar bröstmjölk som vilken annan unge som helst och snart får komma hem till sitt syrenlila rum som väntar i huset på andra sidan Atlanten.

Jag är frisk och kry, tar ganska bra hand om mig själv, har gott självförtroende, god självkänsla och känner mig fantastiskt tillfreds med mitt liv. Under 2008 har jag upplevt många lyckliga stunder tillsammans med min familj och mina vänner.

Förutom alla dessa välsignelser har jag mitt drömjobb. Att få arbeta med kvinnor som utsätts för våld i nära relation och barn som bevittnar våld är något jag önskat sedan jag gick socionomprogrammet. Under 2008 har jag fått möjligheten att göra detta i projektform och till min stora glädje fick jag i slutet av året veta att projektet kommer övergå till en tillsvidareanställning.

Finns det inget som varit jobbigt då? Jo, absolut, och att ta livet med en klackspark är inte min grej, även om jag kanske borde ta lite mindre allvarligt på livet. Fast de jobbiga stunderna får mig ju också att växa, att lära nytt om mig själv, andra och livet.

Nyårslöften? Nej. Det som gått mindre bra är det väl bara att göra om och göra bättre. Det som gått bra är det väl bara att fortsätta med. Så tack för ett gott 2008 och välkommen 2009!

Vill dessutom passa på att tacka er som läser min blogg och kommenterar det jag skriver, kommentarer är kul! Gott nytt år till er!

1 kommentar:

Miss Gillette sa...

Tack för det gångna året -- din blogg tillför mycket! Gott blogg-09!