tisdag, januari 06, 2009

Undvika hemmet

Jahaja, förra vintern (som var vår första i huset) var det uppenbarligen inte så här kallt ute så här många dagar i rad. Det är är vår innetemperatur som visas på bilden...det är k-a-l-l-t-! Penntroll från Ecuador och deras mindre penntrollsbarn (förvisso infödda i detta kalla rike) tycker inte om denna temperatur, möjligtvis ute, knappt det, och definitivt inte som inomhustemperatur. Vi har de senaste dygnen gått omkring som små Michelinfigurer här hemma och när vi igår äntligen fick reda på vad felet är (inte pannan utan vi behöver säkra upp vår huvudsäkring) så kan vi inte avhjälpa problemet idag eftersom det är röd dag! Grrr...

Det som händer är att huvudsäkringen känner av när vårt elsystem är på väg att bli överbelastat och det är det hela tiden eftersom elementen vill brassa på tack vare den kyliga utetemperaturen. Då slår huvudsäkringen helt enkelt ifrån pannan till förmån för kyl/frys, spis, lampor m.m.

Tack och lov var vi bortbjudna till mina päron igår (vi var där tills lillen skulle sova och innan dess på IKEA) och idag ska vi fira lilla julafton med min släkt, men detta inträffar inte förrän 16:00 - men ett frysande penntroll kan tack och lov fortfarande tänka strategiskt! Stora killen har fått två presentkort på tv-spelsaffär så vi ska göra oss i ordning och åka dit. Samtidigt tänker jag ta med mitt presentkort på VILA och göra den affären osäker tillsammans med lillen. Sedan sammanstrålar vi tre och käkar lite mat. Därefter beger vi oss ut till IKEA där lillen bad att få stanna på barnavdelningen under gårdagens besök, men det gick inte eftersom vi hade bråttom - idag kan han dock få vara där hur länge han vill! Sedan är det nog dags att ge sig av till släktkalaset. Och där kommer vi vara tills de kastar ut oss...

3 kommentarer:

Z sa...

Vet du att på min kommentarsruta finns det en klicklänk där det står, visa inlägg. Klicka på den så kommer hela mitt inlägg visas i kommentarsrutan. Precis gjord för glömska personer... Annars hoppas jag ngn kommer och fixar eran elanläggning idag.... Det var jävligt kallt hos er på nyårsdagsmorgonen. Fick ha på mig både mössa, fleece och halsduk....

Bina sa...

Oj, vad bra! Då vet jag, tror jag ska byta till det också!

På nyårsdagen var det ändå varmt - 19,5 grader! Det är det idag och det känns som rena rama värmeböljan!

Z sa...

Stackare.... Hoppas ni kommer över 20 i allafall... Vi har runt 20,5 och tycker det är lite svalt, men okej. Förr om åren har vi haft 24 grader. Nu har de reglerat det lite... Och visst. Man behöver inte ha 24 grader inomhus. Det är nästan för varmt....