söndag, januari 25, 2009

Tidsresenärens hustru

Har precis läst ut boken "Tidsresenärens Hustru" som handlar om en man som reser i tiden, oftast bakåt, men ibland framåt. Han hamnar i många komplicerade situationer som det gäller att förhålla sig till på bästa sätt. Efter att ha läst boken kom jag fram till att jag är väldigt nöjd med att vara här och nu hela tiden, fast när jag väl kommit fram till det insåg jag att ofta gör jag resor i tiden - i tanken. När jag reser bakåt i tiden är det ganska tryggt; då kan jag ju välja var jag vill resa och stoppa om jag inte vill komma ihåg längre. Mest reser jag nog framåt i tanken; planerar, fantiserar och oroar mig. Jag kom också på att jag sällan reser i tanken när jag jobbar, det går liksom inte - jag måste vara närvarande i samtalet jag har just nu, i de ord som sägs i rummet i det här ögonblicket. När jag väl kommit underfund med att jag också gör resor i tiden, fast inte på det konkreta sätt som Henry i boken, utan mer kognitivt, så kom jag på att jag ska bli bättre på att vara här och nu, inte sväva iväg till framtiden, som jag ändå inte kan göra så värst mycket åt här och nu, utan vara närvarande i stunden, med barnen, med Sportfiskaren, med mina vänner, med min familj. En bra bok för övrigt, väl värd att läsa!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, den första jag "träffat" som också har läst denna underbara bok.
Kan varmt rekomenderas.
Hoppas att den blir en film en vacker dag.
Mvh
Mary Lind Dalevi
www.w2w.nu

Anonym sa...

Nu har den kommit på film!
Mvh
Mary Lind Dalevi

Bina sa...

Åhå! På DVD? I så fall blir det en film att hyra ngn dag när jag är ensam hemma med liten!