måndag, januari 05, 2009

Årets Bild 2010?

Jag har köpt en digital systemkamera. Jag tycker det är himla roligt att ta kort och jag investerade i en analog systemkamera för några år sedan, men fick inte riktigt till det utan tröttnade och köpte en digital kompaktkamera. Den har jag varit nöjd med, men nu vaknade den där längtan efter att kunna ta bättre bilder. Mestadels blir det ju familjefotografering men även en del landskapsbilder och jag skulle även vilja ta närbilder på riktigt små detaljer och då upplevde jag att kompakten hade begränsningar. Så nu har jag min digitala systemkamera - och mycket att lära. Det bästa med den här mot den analoga är att det på en gång går att se vilka misstag jag gör - på den analoga dröjde det tills jag framkallat filmen och det var nog det som gjorde att jag gav upp och bara lärde mig en del ytliga kunskaper.

Nu läser jag den bok som Syster Yster, även yrkesfotograf*, gav mig när jag köpte den analoga systemkameran; National Geographics Den stora fotoguiden och så läser jag manualen till kameran, Sony a350, och så har jag beställt två böcker om digitalfotografering av någon Scott Kelby och så har jag blivit medlem på en fotosajt. Så nu ska här fotograferas! För jag har förstått att det är trial and error varvat med teori som gäller för mig. Jag ser verkligen fram emot att lära mig ta bättre bilder och kommer inte ge upp! Årets bild 2010 - nej det blir nog inte jag som tar den, men kanske Syster Yster?


* att ha en yrkesfotograf i familjen innebär stora fördelar. Hon fotar alla viktiga högtider i en familj; dop och bröllop exempelvis. Dessutom har jag en oerhört fin serie från när vi väntade lillen, i den serien finns ett fantastiskt fint kort på mig och Sportfiskaren som jag har på mitt kontor och som alla som ser det kommenterar och tycker är helt underbart!

4 kommentarer:

Z sa...

Din bild & blogg är jättesnygg!

Bina sa...

Tack! Är nöjd själv faktiskt!

Z sa...

Anmäl dig till fotokurs på typ folkuniversitetet till vårterminen! Det vore väl jätteroligt? Massor av inspiration, tips och kanske nya fotokompisar? Eller så finns det säkert en lokal fotoklubb du kan gå med i. Ofta är det lite nördar som är med där i, men massa av kunskap och inspiration!

Bina sa...

Kollade olika utbildningsanordnare, men mycket av kurserna ligger i Storstan, fast de hade en helgkurs i maj och det kändes intressant - då är det ju bra ljus också! Tror jag ska försöka gå på den.

Hade faktiskt mailat Lilla Stadens fotoklubb, men inte fått ngt svar. Jag är ju lite nojjig att träffa på "fel" personer, men vi får väl se...