torsdag, oktober 16, 2008

Vi ska köpa båt eller ska vi köpa båt?

Disussioner om båt har förts i vår familj och eftersom vi ganska nyligen köpt ett hus, betalat ett bröllop och hela världen befinner sig i en finanskris tyckte vi att det är läge att investera i en båt nu...

Sportfiskarn har kollat marknaden under hela hösten och har nu, med nödvändig hjälp från båtägande och båtkunnig kollega, hittat ett objekt som passar oss perfekt. Dessvärre finns objektet i fråga 40 mil bort.

Innan jag fortsätter denna bloggpost bör jag informera att jag...förhastade mig något under gårdagen. Under gårdagen var det nämligen så att det objekt som passade oss perfekt var ett annat objekt som fanns bara 30 mil bort. Dit föreslog sambon att han och hans båtkunnige kollega skulle åka i helgen varpå jag omedelbart ifrågasatte att inte jag skulle följa med eftersom jag ju också ska bli båtägare. Sportfiskaren lade sig direkt och sa att jag självklart fick följa med om jag ville, vilket jag med emfas sa att jag skulle då detta i allra högsta grad var en angelägenhet även för mig.

Men idag känner jag att det inte känns viktigt alls med tanke på hur förbaskat långt bort båten ligger och med tanke på att den får köras hem med en hastighet jämförbar med snigelfart, vilket inte är något för mig som klarat polisens utryckningsprov. Försökte därför förmedla till Sportfiskarn (utan att behöva erkänna gårdagens misstag) att han var välkommen att åka själv till objektet eftersom jag ju inte kan någonting om båtar (vilket är helt överensstämmande med verkligheten) och var skulle vi göra av kidsen? Även om jag följde med skulle jag inte kunna ha någon åsikt kring båten; fördelar - nackdelar, behov av investeringar och så vidare. Sportfiskarn, som i vart fall kan något mer än mig, blottar sig då och säger att han inte heller kommer kunna bedöma om båten är värd sitt pris eller i bra skick. Det var då tanken liksom kom krypandes: "Ska vi verkligen köpa båt då?" Visst, jag vill ha en båt som kan ta mig till olika öar i Stora Sjön och Sportfiskarn vill såklart fiska i samma pöl, men om vi inte kan något om båtar? Fast det kanske är som med barn, det är ju också ett stort ansvar och inte följer det med någon instruktionsbok där och det har ju gått bra i elva år i alla fall.

Dessvärre ifrågasatte Sportfiskaren varför jag inte skulle följa med och titta på båten och hänvisade till det resonemang jag förde under gårdagen. Således var det idag min tur att lägga mig platt och erkänna att jag förhastade mig igår, att det var ett misstag och att jag inte vill följa med och kolla på någon båt som inte ligger inom en radie av 10 mil.

3 kommentarer:

Z sa...

Tveksamt att jag skulle köpt en båt om ingen av oss hade ngn sorts kunskap om dessa.... Men å andra sidan så lär man ju så länge man lever. Att du inte lyckade slingra dig undan mannens frågor tyder ju bara på att han har lärt sig hur du funkar... ;-)

Anonym sa...

Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig! Det finns båtkurser där man kan ta förarbevis vilket jag tror är vanligare än föräldrakurser. Så snbbt (i dubbel bemärkelse!)som du klarade ryckarkursen fixar du det lätt!
/Lilla tanten

Anonym sa...

DESSUTOM TROR JAG DIN MAKE HAR SKEPPAREXAMEN OCH EN ALLMÄN HÄNDIGHET OCH SÄRSKILD FALLENHET FÖR ALLT MED MOTORER. SÅ DET DÄR GÅR NOG BRA.
//EN SOM VET