onsdag, oktober 22, 2008

Ett litet steg för jämställdheten...

...ett stort steg för matlagningsnivån hos min far.

När jag var liten och mamma var på tjänsteresa fanns det vissa möjliga kvällsmatsalternativ: pannkaka, fläskotlett, pizza. På senare år har pappa även lagt till köttbullar och pasta på sin meny, något stora killen ofta fått när han varit hos sin morfar. Min uppfattning är således att hans förmåga att laga mat är ganska...smal.

Döm därför om min förvåning när detta fint dukade bord med levande ljus och blommor stod och väntade på oss när vi kom hem efter vår fjälltur då kidsen befunnit sig i morfars vård! Pappa bjöd på lax, kokt potatis, café de paris-sås och en sallad. Jag var förstummad i flera minuter och mycket glatt överraskad. Dessutom var det supergott!

Och även om det inte innebär att pappa delar matlagningsbördan med mamma så kanske det innebär att han underlättar lite för henne ibland. Jag hoppas det. För just nu är ju han pensionär medan hon fortfarande heltidsarbetar och det fantastiskt att komma hem till ett dukat bord och färdig middag. Med tanke på hur många middagar hon ställt sig och lagat efter sin arbetsdag i alla år så är hon verkligen värd att slippa behöva laga mat nu när det finns någon annan där som har lite mer tid.

Inga kommentarer: