lördag, oktober 18, 2008

We better shape up!

Summering av bokcirkelträffen igår: endast 3 av 8 deltagare hade läst ut boken, endast 3 exemplar av den nya boken hade köpts in, flera av deltagarna började gäspa innan 22:00, träffen slutade strax efter 22:00. Icke godkänt skulle jag vilja säga! Mycket väl godkänt fick dock förtärningen under kvällen; trerätters middag och tilltugg innan och efter maten - yummie!

En förutsättning för att få en bra diskussion om boken är ju att deltagarna har läst den. Sedan är det ju ändå så att alla väntar med spänning på att få veta vilken ny bok som valts och ser fram emot att få hålla i ett eget exemplar. Första gångerna vi träffades satt vi i alla fall minst två timmar till och pratade - och nej, inte bara om böcker. Om oss, våra liv, våra jobb, världen! Nej, jag tänker återinföra min taktik att läsa boken direkt när jag fått den. Dessvärre innebär det att jag då inte kommer ihåg så mycket av den till nästa träff. Kommer sannolikt att skriva något om den på insidan av pärmen från och med nu.

I början kom vi överens om att träffas var åttonde till var tolfte vecka - så har det inte blivit, av olika orsaker (och jag var orsaken till att gårdagens träff blev senarelagd) och igår bestämde vi januari för nästa träff, men eftersom två i bokcirkeln ska klämma ur sig en varsin ny världsmedborgare lär vi väl träffas i mars - tidigast! Fast det är ändå en av de häftiga upplevelserna med bokcirkeln; att få följa alla deltagares liv med graviditeter, nya jobb, äktenskap, separationer, framgångar, besvikelser, sorger och glädjeämnen. Ja, det är himla spännande!

Inga kommentarer: