torsdag, oktober 09, 2008

Spöken från förr...

...kom idag på besök. Innan jag började arbeta med våldsutsatta kvinnor och barn som bevittnat våld arbetade jag inom den sociala barnavården; ni vet den där kommunala sektorn som alltid beskrivs helt utan nyanser, bara i svartvitt - vi gör för mycket eller ingenting = oavsett vad vi gör blir det inte bra... Kan tilläggas att jag inte alls håller med om den beskrivningen, så att inga missförstånd uppstår.

I två ärenden kom jag där i kontakt med en förening som sade sig arbeta för barnets bästa. De var arga på mig för att de tyckte att handläggningen i dessa ärenden var en katastrof. Och det är helt okej tycker jag. Tyck att jag som handläggare fattar felaktiga beslut och kom gärna med kritik, det är fine by me. Fast den här föreningen gick över gränsen. Utöver den kritiken de framförde mot handläggningen i ärendena ifrågasatte de mig som person och kom med förtäckta hot mot min person i sina många, många skrivelser och telefonsamtal med en massa förstärkningsord, utropstecken och MÅNGA VERSALER!!!!!

Och det är konstigt, men jag hade faktiskt glömt bort allt det där, men idag höll polisen förhör med mig gällande detta eftersom arbetsgivaren till slut polisanmälde föreningen. Då kom jag ihåg hela den där cirkusen igen och hur kränkt jag kände mig och hur obehagligt det var och att jag helt plötsligt fick börja tänka säkerhet i min vardag inte bara kring mig, utan även mina kids. Exempelvis försökte jag undvika att bli sedd tillsammans med dem på offentliga platser (gissa hur lätt det var) för att jag inte ville att någon arg person skulle kunna göra kopplingen mellan mig och kidsen. Jag blev anmäld till JO, som inte hade någon negativ kritik att komma med gällande handläggningen av ärendet. Ja, det var en ganska kämpig tid. Och som sagt, jag hade glömt det, men förhöret tog fram det igen. Kanske tycker åklagaren att det går att få föreningen dömd och då blir det rättegång eller så tycker åklagaren att förundersökningen bör läggas ned, men oavsett utgången tänker jag nu ta bort denna fil från skrivbordet och placera den långt bort i någon mapp någonstans i någon annan mapp. Adjöss med dig dumma förening!

Inga kommentarer: