söndag, oktober 12, 2008

Mr Inkognito

Jag har en viss noja när det gäller att lämna ut för mycket personlig information på internet (bilder på familjen, saker som gör att någon jag inte vill kan identifiera mig), men Sportfiskarn slår mig med hästlängder. Vet inte riktigt varför, kanske det är hans privatspanarlängtan som slår till. Den som får honom att skugga personer till fots eller i bil en stund bara för att göra vardagen lite mer spännande. Eller så är det bara allmän noja över att lämna elektroniska avtryck överallt. På internet är han således Mr Inkognito personifierad.

Detta får som konsekvens att han sällan uppger korrekta uppgifter när han exempelvis skapar medlemsprofiler på nätet. Jag har som sagt full förståelse för denna försiktighet, men det blir lite tokigt när Sportfiskarn glömmer bort vad han uppgett för användarnamn och lösenord (då han följer alla regler använder han sällan samma användarnamn och lösenord) till en sajt han verkligen vill utnyttja. Exempelvis har han skapat en FB-identitet och hotmailadress som han inte kan logga in sig på. Detta brukar ju sällan vara ett problem då det bara är att uppge e-postadressen så skickas nya inloggningsuppgifter. MEN Sportfiskarns noja gör att han uppger påhittade uppgifter gällande allt; ålder, kön, adress, telefonnummer och e-postadresser, vilket innebär att de eventuella nya inloggningsuppgifter som kan skickas, skickas till en fiktiv e-postlåda. Och att leva som internets Mr Inkognito kan säkert ha sina fördelar, men jag har svårt att se fördelarna om man blir Mr Inkognito även för sig själv!

Inga kommentarer: