onsdag, oktober 08, 2008

När telefonkö känns som ett attraktivt alternativ...

...har det gått långt, eller hur? Min vårdcentral har telefontid mellan åtta och tio på morgonen och då kan jag få boka tider samma dag. Imorse behövde jag en tid och började ringa åtta. Först kommer ett långt meddelande om när de har telefontid och sedan fick jag välja på 1.om jag ville avboka en tid 2.om jag ville få information om hur jag kunde kontakta dem via internet och 3.om jag ville prata med en distriktssköterska. Om jag inte hade en knapptelefon skulle jag bara vänta kvar.

Jag ville till alternativ 3, så det tryckte jag. Först gick det fram en vanlig ton och sedan började det tuta upptaget - i en halvtimme. Efter det ringde jag växeln som meddelade att om det blev så var alla linjer upptagna och jag var tvungen att ringa upp igen. Jaha, sagt och gjort, jag ringde upp igen och igen och igen och igen och sedan försökte jag "lura" systemet genom att vänta kvar utan att göra ett val, men samma procedur upprepades; vanlig ton och sedan upptagetton. Försökte också välja de andra alternativen utan framgång. Fortsatte att ringa upp och välja alternativ 3 med samma nedslående resultat. Kvart i tio satte jag mig i bilen och åkte upp till vårdcentralen (det finns två på samma ställe), letade upp en distriktssköterska (det gick bra att välja vilken vårdcentral jag ville sa receptionen), berättade att jag försökt ringa sedan åtta men att det bara var upptaget. Fick en tid på eftermiddagen, men undrar nu; var det henne jag satt och ringde till eller var det någon annan? För hon var högst oupptagen i telefon hela tiden som jag var där och även en stund innan jag gick in på hennes kontor. Men framför allt, hur kan de ha ett så korkat system? Varför hamnar vi stackars patienter inte i en helt vanlig telefonkö? Skulle hellre sitta i telefonkö i en halvtimme eller så än att behöva packa in mig i bilen, åka dit och tvångsuppsöka en ds för att få en tid. SUCK!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det måste vara ngt fel ngnstans. Det är nog bara vi svenskar som står ut med denna behandling - eller obehandling som det handlar om om det nu råkar vara ett patientärende. Har gjort mig irro tusen ggr....