fredag, augusti 27, 2010

Rasism

Ur Sverigedemokraternas principprogram: "Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen". Ett mångkulturellt samhälle är således enligt Sverigedemokraterna otryggt, disharmoniskt och osolidariskt. Anar jag främlingsfientlighet månntro?

När jag gick i högstadiet sjöng min skolkör ett program för att upplysa om och påtala galenskapen i apartheid. Rasism och främlingsfientlighet har varit områden som intresserat mig länge. En av de starkaste dokumentärer jag sett om rasism är "The color of fear". Det är länge sedan jag såg den nu, men tittaren får följa en diskussion om rasism mellan amerikanska män med olika etnisk bakgrund. Delar med mig av två klipp som visar några av de starkaste scenerna i dokumentären.


Scenen blir mest intressant 1:40 in i klippet.

Inga kommentarer: