fredag, augusti 20, 2010

Du kan rädda någons liv...

...bara genom att ta dig tid att skicka några mail. Det har jag gjort.

Det är som bekant fredag och Sportfiskaren och jag har fredagsmyyyyyyyst med film. Jag valde. Stoning of Soraya M. Jag svär inte ofta, för jag anser att det låter rätt illa, och eftersom jag svär sällan blir mina svordomar verkligen förstärkningsord.

Fy faan för länder som stenar sina medborgare till döds. Jag både grät och bet ihop käkarna så hårt när jag kollade på filmen att jag nästan har huvudvärk nu. Den är verkligen sevärd. Och jag blev så förbannad. Men det hjälper ju sällan att gå omkring hemma och muttra och vara arg, så jag gjorde något istället. Jag gick in på den här sidan och skickade mail till alla som stod uppräknade där. Det var lite klurigt att skicka till Head of the Judiciary Ayatollah Sadegh Larijani för den sajten är på, ja, i alla fall inget språk jag kan. Men efter en massa klickande hit och dit kom jag rätt. Gör så här: klicka på den flik som ligger högst upp till vänster på sidan, därefter klickar du på den flik som ligger näst längst till höger högst upp och då kommer du till formuläret du fyller i. Sedan kopierar du bara in texten från ursprungssidan och klistrar in i det stora fältet. Done!

Som sagt. Det tar bara några minuter av ditt liv, men kan rädda någon annans, i det här fallet en tvåbarnsmamma. Efter att ha sett filmen om Soraya vill jag göra vad jag kan för att förhindra stening som straff - det är helt jävla omänskligt och outhärdligt att se även om det "bara" var på film.

Inga kommentarer: