torsdag, augusti 26, 2010

Föräldraledighet ger mer tid

Det är så underbart att vara föräldraledig. All tid jag förfogar över! Det blir så lätt att hålla hemmet i någorlunda städat skick, att laga mat som inte består av halvfabrikat till 95 % och att ha energi till att använda kvällar (och ibland nätter) till att göra sådant jag tycker om; sy och smycken. Ibland drabbas jag till och med av lust att göra saker jag sällan har lust att göra annars (även om jag gör dem), som härom kvällen när jag sorterade bland mina smycken och underkläder och i min garderob. Och så utöver detta den oerhörda förmånen att få betalt för att vara med mina barn. Alla kramar och pussar och bråk och bus och skratt och gråt och mys och förtvivlan och funderingar och samtal (både med och utan ord) och utflykter hit och dit. Nu när skolan börjat och Stora Killen går i skolan och Lillkillen på förskola 15 timmar i veckan så är det väldigt tomt här hemma på dagarna. Ibland vet jag inte vad vi ska hitta på när vi är ensamma jag och Liten. Då brukar jag göra vad jag kan för att få skratta tillsammans med henne, det finns inget bättre. Ja, att vara ledig gör mig gott.

Jag är så glad att jag har en man som känner likadant. Och att Sportfiskaren också tycker att det blir mycket tid över det får jag många bevis på. Som härom dagen när jag kom hem och han hade rensat i alla kökslådor och därefter gjort ren dem och prydligt lagt in bestick och andra köksredskap i lådorna. Eller idag när jag skulle fixa lite käk och öppnade äggpaketet och hittade små ansikten på varje ägg. Då vet jag att han verkligen är ledig och har tid över. Underbart!

1 kommentar:

Anonym sa...

Äggterapi!

kanske skulle prova....

Kram Henna