söndag, november 02, 2008

El-fri gemenskap

I vårt förra hus blev det strömavbrott lite nu och då. Vi brukade tända ljus och spela Alfapet i flera timmar. Det är verkligen så roligt! Kom ihåg att göra upp regler innan ni börjar spela (jo, det är med regler, men jag och Sportfiskaren tycker inte de är heltäckande), annars är det lätt att bli lite oense om vissa ord (få poäng för ord du vet finns, men inte vet innebörden av? bara ord som finns i SAOL?)

Något jag inte visste var att det går att tävla i Alfapet! Det verkar ju superkul och de måste ju ha supertydliga regler - dem ska jag försöka hitta så att vi slipper tvista om ord i framtiden. Är t.ex. "Vasarna" godkänt pluralis av Vasar (som släkten Gustav Vasa) och är "nix" godkänt?

11 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Du vet -- vilket inte Anders Munck på DN gör -- att alfapet och scrabble inte är detsamma? Det har mina scrabblande vänner och bekanta noga dunkat in i min skalle. Tyvärr har jag inte lagt skillnaden på minnet, men om scrabbleförbundets hemsida har en faq så står det säkert där.

För övrigt tycker jag det är otroligt konstigt att jag tycker detta spel är så erbarmligt tråkigt. Jag menar -- det borde ju tillhöra mina favoriter, jag gillar korsord och boggle och allehanda ord- och bokstavsspel. Men inte alfapet (eller scrabble). Jag begriper det inte, men så är det.

Bina sa...

Jag visste inte detta! Men nu har jag tagit reda på några av skillnaderna (finns att läsa på http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfapet). Ja, om jag hade fått gissa någon som tyckte om Alfapet så hade jag gissat på dig! Fast det kanske inte är tillräckligt konstnärligt för dig? Det är kanske bara en helt ordinär bloggare som jag som kan tycka att det är lite skojsigt?

Miss Gillette sa...

Visst, jag skule också ha gissat på mig! Och jag har försökt! Många gånger! Men det gååår inte.

Solklart fall för terapeuten, detta. Ett härligt i-landsproblem.

Anonym sa...

"Stormaktstiden ... 1600]]), fortsatte han i det stora hela det rent personliga regemente vari Vasarnas kungadöme, frånsedt några ej fullföljda ansatser, dittills..." Detta är ett urklipp från en historiker som beskriver ett skeende i svensk historia. Mitt valspråk är: Historien ger mig rätt! //Den sk. sportfiskaren.

Anonym sa...

"Nix (måne) - dvärgplaneten Plutos måne" - återigen, rätt!
/Sportfiskaren - historien ger mig rätt!

Miss Gillette sa...

Sportfiskaren är ju mer än lovligt kryptisk, men är inte Charon måne till dvärgen Pluto? Jag trodde inte att egennamn gilldes i scrabble. Men det gör de kanske i alfapet. Om det nu är detta som diskuteras.

Anonym sa...

allright, det slog mig när jag redan publicerat mitt inlägg att Nix blir ett egennamn. Riktigt! Men visst f-n är Nix ett allmänt vedertaget ord som är synonymt med Nej? Till och med myndighetssverige har anammat uttrycket i tjänsten NIX-registret.
//En som vet.

Miss Gillette sa...

Nix står i SAOL, om det nu är nåt kriterium för alfapetet.

Bina sa...

Ha, ha! Vasarna ogillas eftersom det i så fall är ett egennamn och egennamn är, som Miss Gilette redan påtalat, INTE tillåtet i Alfapet! Och argumentationen för nix var INTE att det var en måne (vilket ju som sagt diskvalificerar ordet då det är ett egennamn) utan en böjning av "nej", men om det står i SAOL som en böjning av "nej" så ger jag mig, Sportfiskaren skulle fått poäng för det...

Miss Gillette sa...

bina: Vasa är förstås ett egennamn, men jag tror faktiskt inte att vasarna är det. Man skriver ju erikarna, sverkrarna och så vidare med gemen begynnelsebokstav. Däremot kan jag inte säga vilken ordklass det är.

Nix är ingen böjning av nej, utan eget uppslagord. Två stycken, till och med, så det behöver ni inte tvista om.

Å andra sidan: hellre tvista om sånt än om städning och pengar och sånt trist.

Z sa...

Eller om det är en lergryta eller inte...