torsdag, november 27, 2008

DÖVÖRA!!!!!

Nu är jag så irriterad att jag nästan skriver en svordom som förstärkningsord! GRRRRR!!!!!! Vår växel servar två kommuner så de har en bedrövlig massa saker att göra. Därför har de inrättat en röststyrd telefonist som de vill att vi som ringer internt använder, annars blir de icke röststyrda telefonisterna ganska irriterade. Idag har jag försökt ringa två personer internt: Mats Andersson och Ylva Persson. Men den röststyrda telefonisten fattar inte vad jag säger och jag kan svenska och bryter inte på något annat språk (och nej, så mkt dialekt pratar jag inte faktiskt!).

Telefonist: Vem vill du ringa?
Jag: Ylva Persson
T: Du vill alltså ringa till Irene Persson?
J: Nej
T: Avbrutet. Vem vill du ringa?
J: Ylva Persson
T: Du vill alltså ringa till Lars Persson?
J: NEJ!
T: Avbrutet. Vem vill du ringa?
J: Y-L-V-A P-E-R-S-S-O-N
T: Du vill alltså ringa till Irene Persson?
J: NEEEEEJ!
T: Huvudmeny.
Jag lägger frustrerad på och försöker ringa upp nästa person istället.

Telefonist: Vem vill du ringa?
Jag: Mats Andersson
T: Du vill alltså ringa till Mats Andersson?
J: Ja
T: Det finns tre Mats Andersson, var arbetar den du söker är det på Hejsansvejsan avdelningen eller på Snigelavdelningen? (Min kommentar: den tredje Mats Andersson jobbar tydligen ingenstans?)
J: Snigelavdelningen
T: Säg för och efternamnet på den du söker
J: Mats Andersson
T: Du vill alltså ringa till Ola Andersson?
J: Nej!
T: Säg för och efternamnet på den du söker
J: Mats Andersson
T: Du vill alltså ringa till Inga Andersson?
J: NEJ!
T: Säg för och efternamnet på den du söker
J: Mats Andersson
T: Du vill alltså ringa till Jan Andersson?
J: Men NEJ!!!
T: Säg för och efternamnet på den du söker
J: Mats Andersson
T: Det finns inget anknytningnummer till Lennart Andersson, det finns däremot ett mobil (jag avbryter)
J: NEJ!
T: Säg för och efternamnet på den du söker
J: Mats Andersson
T: Du vill alltså ringa till Johan Andersson

Jag lägger fruktansvärt irriterad på och i det här läget är det tur att jag har en fin mobiltelefon som tjänstetelefon och inte någon fast telefon för då hade jag slängt på luren och slängt hela telefonbedrövelsen hårt i väggen! Det är ju svårt att "slänga på" telefonluren vid mobilsamtal, men så argt jag kan trycker jag bort samtalet, ringer växeln och tänker att jag har banne mig gjort mig förtjänt av lite hederlig, gammaldags icke-röststyrd telefonist-service!

3 kommentarer:

Z sa...

Ha ha ha ha!!! Om du har lite tid över ikväll kan du ju även ringa röststyrda SJ. Där kan man också hamna var som helst och känna sig ungefär hur dum som helst för den dumma röstsyrda gubben inta fattar vad man säger... Lycka till!

Cirkus C sa...

Hahaha! Såg nån strip om det där;
Efter ett tag sa telefonrösten:

"Säg 'idiot' om du tror att du kommer att få tala med en levande människa"

Jag skulle bli helt vansinnig om vi hade så på mitt jobb!

o SJ ja;
"Malmö."
"Du vill åka till Arvika. Stämmer det?"
Ööh?...

Bina sa...

En gång roade jag och Sportfiskaren oss med att ringa upp SWEBUS och säga vart vi skulle. Vi valde utländska orter och det blev så himla roliga förslag typ: New York. Från Stockholm till Västerås. Till slut skrattade vi så att vi grät!