tisdag, november 04, 2008

Tjänsteresa som lönade sig!

Idag var jag på tjänsteresa och i närheten av dagens tjänsteresemål finns ett gårdsmejeri. Jag har aldrig varit där förr, men köpte deras brieost på en marknad i höstas. Den var fantastiskt god, smälte i munnen liksom! Så nu när jag var i närheten av detta mejeri tog jag mig tid att åka dit - och det ångrar jag inte! Inne i det lilla rummet som syns i hörnet på ladugården fanns en gårdsbutik. Som tur är tänkte jag till innan jag åkte ut på landet så jag hade med mig kontanter, vilket visade sig vara helt rätt tänkt! Inne i den lilla butiken (som luktade obekvämt mycket getost) fanns förutom den fina kylen med underbara ostar ett bord med våg och en skål och ett papper. Det går nämligen att handla där när bondmoran och bonden inte är hemma! Då tar kunden ut en ost ur kylen, väger den bit kunden vill ha, kollar prislistan, skriver upp datum och summa för betalning samt lägger kontanter i en liten korg. Är inte det fantastiskt så säg?! När jag var där idag fick jag dock hjälp av bondmoran och i kylen ligger nu en mumsig brieost som ska mogna ungefär en vecka till. Sedan ska jag avnjuta den!

Inga kommentarer: