fredag, november 28, 2008

En meningsfull jul

Sitter och funderar på julklappar till nära och kära. I år ska jag försöka köpa julklappar som betyder något. Och det kanske fler vill, så jag tänkte dela med mig av mina tips.

The Body Shop säljer ett rosa, glittrigt läppglans, SVIT Hi-Shine Lip Treatment, där en del av vinsten går till att motverka det våld kvinnor utsätts för i sina hem. Eftersom deras produkter innehåller parabener och mineraloljor är de inte ekologiska enligt mig. The Body Shop har ändå många produkter som är bra ur ett etiskt perspektiv, bl.a. genom att arbeta för mänskliga rättigheter genom att exempelvis stötta det lokala näringslivet och använda fair-trademärkta ingredienser i sina produkter.

UNICEF säljer bland annat leksaker och en del av vinsten går till deras arbete för barns rättigheter. Även Rädda Barnen har en webshop med allt från bebiskläder till glas där pengarna investeras i arbetet att främja barns rättigheter.

Danska smyckesföretaget Pilgrim bekostar produktion, design och utveckling av smycken som säljs till förmån för Läkare utan gränser. W2W säljer en vänskapsväska och tanken är att den ska ”återvinnas” genom att den som får den ska ge den vidare till någon annan. Väskan har en logg där ägarna till väskan skriver namn, stad, land och datum då de fick väskan. På så sätt kan väskans väg i världen följas. En del av vinsten går till projekt som främjar kvinnors hälsa och livsvillkor.

Kläder är ju alltid roligt och LaRedoute säljer rättvisemärkta kläder, bl.a. den här snygga tunikan. Jag har svårt att bestämma mig för om den blå eller nougatfärgade är snyggast. Röda Korset, ICA och Konstfack humanity har i ett samarbetdesignat ljusstakar som säljs på ICA för 79 kr paret. De finns i svart och i vitt. Ja, det var lite julklappstips från mig. Shoppa på och shoppa meningsfullt!

1 kommentar:

Johanna sa...

Vilka bra tips! Läppglanset ska jag köpa till mina systrar! Brukar inte köpa till dem, men en liten grej är alltid roligt att komma med - det här var ju perfekt!

Ett annat bra tips är Barncancerfondens webshop - där finns bl a ett jättefint Hope-halsband och "Give Hope" (kartong el kuvert).