lördag, juli 31, 2010

Rom för en dag

I mitt jobb har jag förmånen att träffa människor med olika erfarenheter. För ett tag sedan träffade jag en av projektledarna för Romska Tjejjouren. Jag visste att romer diskrimineras, men hade en ganska naiv syn på omfattningen av diskrimineringen. Under de där dagarna fick jag en större insyn i hur omfattande diskrimineringen är och hur den påverkar romernas vardag.

Till exempel berättade den här kvinnan att hon föredrar att expediten följer efter henne när hon går in i affärer. På så sätt undviker hon att behöva bli visiterad när hon kommer fram till kassan. Ibland har det till och med hänt att hon behövt klä av sig in på bara trosorna på ett kontor för att bevisa att hon inte tagit något. Och tja, då är det klart att hon föredrar att någon följer efter henne för att slippa förnedringen att bli visiterad eller tvingad att klä av sig (vilket för övrigt det inte är någon som kan kräva).

I alla fall så erbjöd hon mig och flera andra att få vara en dag med henne. Som rom, i deras dräkt. För att se hur det är. Jag tror jag ska anta hennes erbjudande. Det är alltid bra att få en ökad förståelse för minoriteter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

En indian i romska kläder? Tror du det kommer funka? Allvarligt alltså. Kanske bättre att följa efter diskret bakom och titta från håll?/z

Bina sa...

Frågade henne detsamma faktiskt och fick svaret:
- Och hur ser romer ut då?
- Tja...eeeh...lite som du, typ, inte så pepparkaksaktig som jag.
- Precis som att alla svenskar har blont hår och blå ögon?
- Eh...uhm...jag tror jag fattar vad du menar.