söndag, juli 04, 2010

You go svärmor!

Det är marknad där svärmor bor. När det var marknad här köpte jag popcornkrydda och det var mycket gott. Men helt plötsligt en dag var påsen borta och den är ännu inte återfunnen (och det är ingen annans fel än mitt eget - jag har lagt det på något av de där bra ställena...). Jag frågade svärmor om hon kunde kolla hos kryddförsäljarna om det fanns någon och i så fall köpa en eller två påsar. Jodå, det skulle hon göra, om det fanns hos rätt kryddförsäljare. Och jag vet att rykten inte är att lita på, men har också lärt mig att det sällan ryker om det inte finns någon eld. Svärmor berättade att hon från olika håll hört att en av kryddförsäljarna, en man, misshandlade sin fru. Så den tänkte hon inte köpa av minsann! Och det tycker jag hon gör rätt i - då är jag hellre utan popcornkrydda! Bra svärmor, det gäller att ta ställning!

Jag försöker också göra som svärmor - låta bli att gagna företagare som utsätter sina partners eller barn för olika kränkningar. Men det innebär bl.a. att restaurangutbudet, som ju redan är magert, blir ännu skralare, att jag har fått välja bort "fel" läkare genom att aktivt välja vårdcentral och skulle aldrig i världen anlita vissa företagare här i Lilla Staden eller gå in i vissa affärer. För jag försöker vara konsekvent i mitt arbete att alltid ta ställning mot våld och det kan jag ju inte sluta med bara för att jag stänger dörren till kontoret.

4 kommentarer:

Z sa...

http://annazoila.blogspot.com/2008/06/jag-blev-s-ledsen.html


Handla ALDRIG av kruddgubben på marknan! Jag har ju också hört ryktena om Kryddgubben efter min lilla konfrontation med honom. Men som sagt var. Han är en liten man. Som är en sorglig person.

Fru M sa...

Jag känner inte till hur förhållanden ser ut i detta företag, men jag hoppas att de är snälla mot varandra. Här har jag köpt en del kryddor bla popcornsalt med smörsmak.
http://borgebykryddgard.jetshop.se/

Bina sa...

Z: Ja, jag sa faktiskt till svärmor att du hade blivit illa behandlad eller hur det var (kom inte riktigt ihåg) av en kryddgubbe när vi pratade om det och hon sa att det inte alls förvånade henne och att det säkert var "den där läskiga gubben"!

Fru M: Jag hittade deras sajt för något år sedan, men kom mig aldrig för att beställa då. Om inte svärmor fick tag i några kryddor kanske jag ska beställa därifrån då. Ska du ha något i så fall?

KaosJenny sa...

Riktigt att ta ställning i "det lilla"... Kram