söndag, juli 18, 2010

Marys dajm- och mintkolakakor

Häromdagen skulle jag baka kolakakor. Svärmor gör så goda sådana och så fick vi några andra supergoda på ett kalas häromveckan. Jag hittade ett recept på nätet och gjorde dem, men de blev inte alls så goda som svärmors. Smakade Digestive, inte kolakakor. Men så fick jag receptet på de kakor vi fick på kalaset och jag bakade dem igår. De är såååååå goda och därför måste jag ju dela med mig av receptet!

200 g smör (ej flytande eller smält)
2½ dl socker
Blanda ihop dessa i matberedare

3 msk sirap
2 msk vaniljsocker
Blanda ihop dessa och rör sedan ned i smör- och sockersmeten

4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Blanda ihop dessa och rör ned i smeten

Krossa 2 st dubbeldajm eller 100 g mintkrokant och rör ned i smeten, som blir ganska fast.

Dela den i sex delar. Lägg bakplåtspapper på plåtar och rulla ut varje del till en lång rulle. Lägg tre rullar på varje plåt. Platta sedan till dem så att de blir ganska tunna, ca. 5 mm.

Grädda i 175 grader i 10-15 minuter. Ju kortare tid desto segare blir de (tiden varierar dock från ugn till ugn). Skär i bitar och låt sedan kallna. Mumsa och njut!

Inga kommentarer: