lördag, juli 10, 2010

Var tionde man gör som Littorin...

...enligt en studie som Folkhälsoinstitutet gjort. Köper sex alltså. Föga överraskande att det var just det brottet (om det nu stämmer). Var tionde man - det är ganska många. Sannolikt har någon jag känner köpt sex. Undrar vem? Och hur jag än gissar kommer jag nog inte gissa rätt, för det syns ju inte utanpå.

Väldigt få män har dömts till fängelse för att de köpt sex. De flesta erkänner brottet för att slippa en rättegång och då blir det bötesföreläggande och så är det hela ur världen. Det finns ett förslag att öka maximistraffet för sexköp till ett års fängelse, men om få män döms till fängelse känns ju det lite meningslöst! Dagsböter är straffet för att någon tar sig rätten att köpa en annan människa. Men det är klart, det är väl egentligen inte så farligt om män betalar en slant för att få knulla litegrann...hororna har ju ändå valt att sälja sex...och många är ju faktiskt myndiga...och dessutom socialt utslagna och ofta i ett aktivt missbruk...och det är ju ett jobb i alla fall...världens äldsta till och med sägs det...



Och det hade ju varit önskvärt att vår statsminister i alla fall kunnat säga att OM de uppgifterna som Aftonbladet publicerat stämmer så är det någonting som regeringen fördömer och tar avstånd ifrån, att han sa att det är helt oacceptabelt att n-å-g-o-n, oavsett ställning i samhället, tar sig rätten att köpa en annan människa. Men Sveriges statsminister har inga nya kommentarer. Nä, som sagt, det är ju bara nedknarkade horor det handlar om...vem bryr sig?!

8 kommentarer:

Z sa...

Han har pk klockan 11. Får se vad frippe har att säga då.

Bina sa...

Visste inte det! Tack för upplysningen, kommer lyssna!

Miss Gillette sa...

Prostitution är en svår fråga. Det är så väldigt många parametrar som spelar in. Man kan inte utgå från att sex är heligt för alla och att det absolut värsta är att ligga med folk för pengar. Alla tycker inte det.

Enkelt är det att ingen ska tvingas till sex -- eller nånting annat -- mot sin vilja. Ganska enkelt är det att den som säger sig stå för en viss sak banne mig bör göra det också. Men att sälja och köpa sex? Det tycker jag sannerligen inte är definitionsmässigt förkastligt. Varför är det det? Varför är det fulare att köpa sex än att köpa tjänster av en hantverkare?

Att säga det är att säga att sexet i sig är nåt fult. Men det är väl tvångsaspekten som är den vidriga (och som inte nog kan fördömas)? Bevisligen finns det ju gott om mänskor som av egen fri vilja säljer sex hellre än att arbeta med annat. Jag har svårt att se nåt upprörande i det. (Vet du att när utredningen som låg till grund för sexköpslagen lades fram, så hade man valt att inte ta med intervjuerna med de kvinnor som gillade sitt jobb som prostituerade? De stämde ju inte med det resultat man på förhand ville ha fram. Usch vad jobbigt det hade kunnat bli om man plötsligt skulle börja _fundera_ kring sexköp istället för att bara falla in i det politiskt korrekta ledet.)

Jag är ju inte dummare än att jag fattar att det är ytterst knivigt att avgöra vem som är tvingad och vem som inte är det. Men jag tycker inte att lösningen på det problemet är att generellt belägga könsakten med skuld och skam -- det bidrar i mina ögon bara till att ytterligare cementera bilden av att kvinnor som gillar sex är horor medan det är rätt och fint att hålla på sig. Dessutom är och förblir sex en handels- och bytesvara även utanför det rum som vi valt att kalla prostitution. Hur många ligger inte med andra i utbyte mot nånting de vill ha -- status, trygghet, husfrid? Fullt jämförbart om du frågar mig (och definitivt inte alltid frivilligt), men sånt väljer vi ju kollektivt att låtsas som om det är nåt annat och rumsrent.

Ja, nä, det är som sagt väldigt vinglig gränsdragning i detta minfält. Men min åsikt är som vanligt att man inte kan dyvla på alla en och samma åsikt, eftersom alla faktiskt inte tycker, känner eller tänker lika och inte har samma behov, drifter och prioriteringar.

KaosJenny sa...

Så klart man kan tycka olika i frågan men det skiljer mycket i makt mellan köpare och säljare i denna fråga. Sen tycker jag att det skiljer att sälja sina hammarslag och sin kropp. Om någon har one-night stand varje kväll med folk som vill det och inte av någon anledning måste så är det en annan sak. Har träffat många prostituerade via jobbet och än aldrig träffat den "lyckliga horan" som känner att hon har makt.
Och ja, jag tycker också att statsministern kunde uttala sig om att om det begåtts en kriminell handling är det inte ok.

Miss Gillette sa...

kaosjenny: Det kan ju också vara så att "den lyckliga horan" inte söker upp dig och dina kolleger ...?

Prostituerade är ju inte bara tjejer som går på stritan under olika typer av tvång. Det finns alla typer av eskorttjejer som inte alls lever i misär, utan tvärtom ibland i en lyx som vi andra stackare bara kan drömma om. (Lyx i sig är inget just jag eftertraktar, men somliga gör ju det mer än allt annat här i livet.) Vissa träffar kanske tre kunder regelbundet, så att det är som att de har ett polygamt förhållande till dessa kunder (och har man svårt att svälja polygami för egen del får man ändå inse att det är önskvärt och fungerar för andra). Några har deltidsjobb också fast, säger de själva, mest för att folk inte ska undra vad de egentligen tjänar pengar på.

Så kan prostitution också se ut. Det är ingen bild av förnedring och tvång.

När du säger att det är skillnad på sex och annat kroppsarbete utgår du från att alla tycker att sex är heligare än andra aktiviteter. Det är ett logiskt felslut: alla tycker inte det. Jag tycker inte det. Och det har ett antal gånger hänt att jag i mitt nuvarande, intellektuella, yrke känt mig utnyttjad, att jag befunnit mig i ekonomisk vanmakt, gentemot olika arbetsgivare, men tvingats ta uppdrag som jag inte velat ha till arvoden som egentligen varit oacceptabla. Mitt jobb är i grunden roligt och tillfredsställande, men de uppdrag jag utför under såna omständigheter känns kränkande. Att ha sex när man av olika skäl känner sig tvingad till det är också kränkande, men inte heller det har med själva tjänsten att göra, utan med vanmakten. Det är ju den man vill åt. Traffickingen är ett helvete, den kan gott beläggas med dödsstraff vad mig anbelangar (nåja, men).

Men man får skilja på äpplen och valnötter. All pasta är inte spaghetti. All glass smakar inte vanilj.

Bina sa...

Det är klart att det säkert finns lyckliga horor också. Men huvuddelen av prostitutionen är sammankopplad med narkotika och trafficing och andra destruktiva situationer där det är skapligt svårt att tro att majoriteten väljer att bli prostituerade eller väljer att stanna kvar i prostitution (aldrig om det gäller barn). Det är också väldigt sällan, om någon gång (fast det kan ju bero på hur media väljer att presentera det), som jag hört någon före detta prostituerad som berättar om prostitution i positiva ordalag (har dock ofta hört prostituerade berätta om prostitution i positiva ordalag). Och även om en prostituerad lever i lyx kan hon/han må dåligt av prostitutionen.

Jag tycker inte att sexköpslagen skuld- och skambelägger den sexuella handlingen, det var väl knappast någon merit att vara eller ha varit prostituerad innan lagen infördes? Däremot skuld- och skambelägger den själva köpandet av tjänsten. Och jag tänker att det är ett ställningstagande som gjorts utifrån tanken att visst, det finns sannolikt personer som prostituerar sig och inte lider eller far illa av det, men att de negativa konsekvenserna av prostitution (både i Sverige och globalt) väger över och således motiverar sexköpslagen.

Men jag håller med om att sex för husfridens skull är något vi sällan diskuterar och att rätten att säga ja och nej till sex borde vara något vi pratar om lite oftare. Det är ändå fortfarande så att killar som har många sexpartners inte blir nedvärderade medan tjejer som har många sexpartners blir det.

Anonym sa...

En enormt komplicerad fråga det där med att sälja sin kropp.

Personligen tror jag INTE på den "lyckliga horan".

Men vem har alla svaren??

/ Henna

Miss Gillette sa...

bina: För mig kommer det hela tiden tillbaka till detta att människa måste ges förtroendet att själva avgöra vad de vill göra. De som vill sälja tjänster ska få göra det, oavsett vilka tjänster det gäller. Att säga att det är skamligt att köpa sex anlägger en moralisk aspekt på sexakten som jag inte anser hör hemma i diskussionen över huvud taget. Var och en kan avgöra om h*n tycker att sex mot betalning är kränkande eller ej.

Återigen: ingen ska tvingas till nånting.

Detta gränsar till debatten om ROT- och RUT-avdragen, där en del debattörer av för mig fullkomligt obegriplig anledning bestämmer åt alla andra att det är kränkande med tjänster som städning än med hantverksarbete. Jag hyser en orubblig övertygelse om att den som startar städfirma inte känner sig kränkt av att städa hos andra mot betalning. Jag känner faktiskt flera lyckliga städare med egen F-skattsedel! ;-)

henna: En tanke till beträffande den lyckliga horan: jag tror att uttrycket är lite av en självmotsägelse eftersom ordet hora har så starka negativa konnotationer. Säger man hora ser väl de flesta framför sig ett tjackluder, typ. Och befinner man sig i den prostitutionssituationen är det kanske inte så lätt att vara lycklig, vad nu lycklig ska betyda. Men jag _vet_ ju att det finns eskorttjejer som absolut inte vill byta. De skulle kunna, men vill inte därför att de trivs med sitt jobb. Du tvivlar på detta, men även om man själv inte skulle vilja ha samma jobb måste man kunna acceptera att andra tycker annorlunda. Annars är man ju snubblande nära en värld där tanke- och åsiktstvång är nåt önskvärt. Och det var ju tvånget vi ville bort från, eller?