måndag, december 08, 2008

Lilja 4-ever

Detta är den värld vi lever i

Varje dag dör åtta gånger så många människor av svält
som de som dog vid World Trade Center.
De tre rikaste människorna i världen
har lika mycket pengar som de 43 fattigaste länderna har tillsammans.
Mellan en och två miljoner kvinnor och barn
faller varje år offer för det som kallas trafficking
det vill säga att levande människor köps och säljs för att våldtas.
Detta är den värld vi lever i.
Nu står vi alla inför ett val.

Antingen lutar vi oss tillbaka i tv-sofforna,
om det blir för otäckt byter vi kanal och tittar på A-ekonomi istället,
och på fritiden kan man börja spela golf
och kanske man kan söka jobb som klottersanerare
och i nästa riksdagsval röstar vi allihop på Coca-Cola

eller så reser vi oss upp från sofforna
och säger nej tack jag vill inte ha något Happy Meal.
Jag tror inte på en gud som heter dollar
och så säger vi som Lilja säger till mannen som snart ska våldta henne:
Du tror du kan köpa mig, men du kan inte köpa mig.
Du kan aldrig köpa mitt hjärta.

Detta tal hölls av Lukas Moodysson på Filmgalan 2003 när han som regissör fick ta emot en Guldbagge för Lilja 4-ever. Budskapet är värt att komma ihåg.

Inga kommentarer: