måndag, december 29, 2008

Drömmar och lavendel

För några jular sedan fick jag presentkort på en ansiktsbehandling. Hudterapeuten använde bara hudvårdsprodukter utan mineraloljor och parabener och berättade dessutom för mig att det enda huden behövde var en bra tvål och en bra fuktighetscreme samt olja (att ta bort makeup med). Så när jag kom hem rensade jag bort alla cleanser och ögoncremer (finns inga vetenskapliga belägg för att huden runt ögonen behöver något speciellt utöver fukt) och annat onödigt skräp. Jag inhandlade sedan tvål, fuktighetscreme och kallpressad sesamolja som jag tar bort vattenfast makeup med.
I Elbocko, där Sportfiskaren vuxit upp, hittade jag i somras en underbar tvål. Den var dessutom dryg, men strax innan jul tog den slut. I jämförelse med den tvålen var de tvålar jag hade tidigare inte så attraktiva längre. Jag hittade deras sajt på nätet, men tyvärr kom jag inte ihåg vad tvålen hette. När vi åker till Elbocko passerar vi dock den lilla by där tvålarna produceras och jag tänkte att jag äntligen skulle få köpa min tvål. I sista minuten beslutade vi dock att åka en annan väg. Så kom jag ihåg att företaget hade en till butik och minsann, lyckan var gjord när jag insåg att denna låg i vår färdrikting. Vi stannade och åt mat i staden och när jag tryckt i mig min baugette sprang jag ut på stan och hittade till slut butiken.

Det doftade mycket och många och utbudet av tvålar var, som synes, stort. Jag kom ihåg hur den såg ut och till slut kände jag igen den på doften; Drömmar och Lavendel. Äntligen kan jag tvätta ansiktet med min favoritt-tvål igen. Det fanns en massa andra intressanta produkter i butiken, men eftersom Sportfiskaren, lillen och Båtsman satt på restaurangen och väntade, hann jag inte utforska dessa. Det finns en webshop, men jag vill ju dofta mig fram - hur ska jag annars kunna veta om jag tycker om doften?

Inga kommentarer: