tisdag, december 02, 2008

Heliga Familjen

För några helger sedan hade jag förmånen att få lyssna till Maria Sveland som pratade om jämställt föräldraskap. Hon är författare till boken "Bitterfi**an" (taskigt att döpa en bok till det för en lättgenerad typ som jag själv), som jag kan rekommendera.

I alla fall så fick vi höra utdrag ur en programserie som hon varit med och producerat, Heliga Familjen, och när jag kom hem laddade jag ned alla program i min mp3 så jag kunde lyssna. Och de där radioprogrammen väckte väldigt många tankar hos mig; en del som legat och slumrat, andra helt nya. Och nej, jag tänker inte redogöra för alla här, för det kommer bli ett blogginlägg som är längre än någon orkar läsa, men några höjdpunkter:

Puckade professorn Annica Dahlströms uttalande: "Så att har du en kvinna med stora bröst, så kan du säga det att sannolikheten för att hon ska vara en god matematiker är mycket liten" är ju obetalbart! Mouhahahahahaaaaaaaaa! Det är taget från programmet som sändes 080725 och hon säger massor av stolliga saker och tror verkligen själv att det är så trots att det är högst tveksamt att hon har vetenskapliga belägg för det hon säger!

Hela kärnfamiljsdokusåpan är mycket intressant. Den ligger inbäddad i varje program, men det går även att lyssna på bara den under fliken "Lyssna mer"! I dokusåpan får vi följa ett par som ska bli föräldrar, från tiden innan bebisen kommer till en tid efteråt. Som Carin Holmbergs doktorsavhandling i kort radioform (har du inte läst den, så gör det!). Hur stor omställningen att bli förälder faktiskt är, vilken påverkan det har på jämställdheten och hur parrelationen påverkas av föräldraskapet.

Integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni intervjuas i sista programmet under en lunch och det är intressant att lyssna till hur vår jämställdhetsminister tänker kring familjeliv och jämställdhet. I samma program berättar ett par om familjelivet i ett kollektiv i en bostadsrättsförening i huvudstaden. Och jag tänker att det finns ju så många olika sätt att organisera sin familj på och att det är intressant att ta del av andra sätt än det som jag valt.

I programmet som sändes 080808 diskuteras hur normen kring den monogama tvåsamheten påverkar våra liv. Hur kommer det sig att det tas som naturligt att vi kan älska fler vänner än en och fler barn än ett, men att det att kunna ha en romantisk kärleksrelation till fler än en ses som onaturligt?

Ja, ni ser, bara detta blev ett bedrövligt långt inlägg, men jag uppmanar verkligen er att lyssna till denna programserie som fått både positiv och negativ kritik. Jag tycker att de är så bra att de ligger där och skvalpar på min hårddisk och i min mp3 så att jag kan lyssna och reflektera fler gånger.