lördag, december 13, 2008

Last things first!

Idag firade vi svärfar med ett julbord i en vacker miljö. Det tog ungefär 31 år innan jag lärde mig äta julbord med måtta, så att jag inte blev alldeles illamående efteråt. Och innan jag överhuvudtaget kan äta någonting måste jag spana in dessertutbudet så jag vet hur mycket plats jag behöver lämna åt alla godsaker. Idag, som synes på bilden, bestod utbudet av ett helt rum fyllt med desserter! Halleljuah-moment for me! Tog med mig stora killen och spanade in detta innan jag högg in på sillar och fiskar. Ingen dessert var framdukad, men skyltarna med vad som skulle dukas fram fanns där. När jag så ätit ganska måttligt av läckerheter från hav och skog och äng var det dags att avnjuta FEM tallrikar med desserter. Jag började med dessertostar, marmelad och kex - en ljuvlig tallegio och en smakrik ädelost smälte i munnen. Sedan nästa tallrik med skånsk äppelkaka och vaniljsås (hade jag kunnat övervara) samt ris a la Malta med fruktsås - mycket gott! Nästa tallrik bestod av pannacotta och chokladmousse. Tallriken därefter fylldes med hallonsorbet och diverse favoriter i repris (ris a la Maltan till exempel). Sedan gick det en lång stund med en historisk tillbakablick från ägaren till den vackra byggnaden, lite trevligt småpratande med det trevliga sällskapet och lite leka med kids i lekrum. Därefter tog jag en sista tallrik med blodapelsin- och grapesorbet och chokladkaka. Jag hoppade således helt över nötterna och godiset - varför äta sådant jag kan köpa på macken när jag kan smörja kråset med desserter jag sällan avnjuter hemma?

Å bäst av allt? Imorgon är det dags för nästa julbord, med ekologisk och lokal touch! Mums!

Inga kommentarer: