fredag, december 03, 2010

Checkpoint: Skövde

Välkommen till Skövde! Idag har jag gått hit, drygt tio mil sedan jag började min vandring till Paris. Skövde ligger mellan Vättern och Vänern och där bor drygt 33 000 människor. Staden grundlades redan på 1300-talet och stadens skyddshelgon är Sankta Elin. Precis som många andra städer drabbades även Skövde av en stor brand under 1700-talet. Ett kvarter med äldre trähus finns dock kvar.

För skojs skull kommer jag kolla några saker vid varje chekpoint:
1. vilka lediga jobb finns i kommunen
2. om jag vore utsatt för våld i nära relation, kan jag via kommunens hemsida få enkel information om var jag kan vända mig?
3. något jag kan se och göra eller någon annan kuriosa


Så:
1. Kock, lokalbokare, kvalificerad handläggare, socialpsykolog, museipedagog, modersmålslärare, specialpedagog samt lärare i spanska, textil, samhällskunskap, historia, musik/drama.
2. Det fanns ingen särskild rubrik under fliken "Omsorg, stöd och hälsa" eller deras underrubriker. Men om jag söker på kvinnofrid kommer jag till en pdf-fil där jag får telefonnummer till både Utväg Skaraborg och kvinnojouren.
3. I Skövde finns en mycket trevlig butik som jag inte besökt i RL, däremot online; Skövde Symaskiner. Dessutom är Skövde födelsestad för Socionomfrisören, min allra finaste vän från socionomutbildningen.

That's it, checkpoint Skövde! Mot oändligheten (läs Paris) och vidare!

4 kommentarer:

conny sa...

Alla överlever med livet i behåll! :D
Men alla överlever inte.

Miss Gillette sa...

Skövde! Dit flyttade jag när jag flyttade hemifrån. Jag var arton och köpte en etta för två och fem. Ett halvår senare sålde jag den för sex och fem vilket tog andan ur tanterna i BRF:en. Det var min hittills enda spekulation i bostäder.

Z sa...

Vilka checkpionts har du rå?

Bina sa...

Z: Typ var tionde mil och så om jag passerar något som verkar riktigt intressant eller så.