onsdag, december 08, 2010

Barn växer med ansvar

Det hävdar jag med bestämdhet. Därför försöker jag komma ihåg att överlåta tillagning av kvällsmat en gång i veckan till Stora Killen. Idag gör han pannkaka. Det låter som att det går bra och att vi kommer få mat i rimlig tid. Jag skulle göra saffransfudge med vit choklad och städa samtidigt. Det gick inte bra - jag brände grädden och sockret. Då skickade jag Lillkillen till närlivsbutiken för att köpa mer grädde. Han tog pengarna och spatserade iväg. Några nervösa minuters väntan, men sedan kom han, med växelpengar och vispgrädde! Nu står saffransfudgen på svalning. Så idag har jag fått två av kidsen att växa genom att ge dem olika uppgifter. Och, inte att förglömma, genom detta har mamman fått lite fåtöljtid så att bl.a. denna bloggpost hann skrivas!

2 kommentarer:

Miss Gillette sa...

En snubbe jag känner lagade pannkakor _varenda_gång_ det var hans matlagningsdag varje vecka. Föräldrarna beklagade sig nån gång i början men fick böja sig för att de hade sagt att man fick laga vad man ville. Och det gick hur bra som helst -- han blev en av tidernas yngsta professorer i fysik i det här landet. :-)

Ja, det är häftigt när barnen klarar mer och mer. Framför min dator ligger äldsta flickans första inköpslista som jag inte nänns slänga ...

Fru M sa...

Heja, heja, heja! Skönt att höra både att ni fick mat och att lillkillen klarade sitt uppdrag.