tisdag, december 21, 2010

Checkpoint: Jönköping

Välkommen till Jönköping. Som jag faktiskt passerade under förra veckan, men jag vill ändå dröja mig kvar här. Det är ungefär tjugo mil till Jönköping så jag har ju kommit en bra bit ändå. Jönköping ligger vid Vätterns södra strand och där bor ungefär 127 00 personer. Jönköping är också en stad som har sina anor i medeltiden. Till ytan är Jönköping sjätte största staden i Sverige och också en strand mitt i city.

1. I Jönköping kan du just nu söka jobb som fritidspedagog, förskollärare, lärare i ma/no, arbetskonsulent, arbetsterapeut, danspedagog, bibliotekarie och chef för företagsenheten.
2. Det var lätt att hitta information om var jag kan vända mig om jag är utsatt för våld i nära relation. Bra jobbat Jönköping!
3. I Jönköping finns det ett härligt stråk vid hamnen, ganska nära både stadshotellet och järnvägsstationen. Du kan både käka mat och köpa väldigt goda glassar där. Vi har faktiskt stannat till ett antal gånger i Jönköping på våra sommar-resor Sverige runt och slagit oss ned vid just detta trevliga stråk. Men mest minns jag nog Jönköping för en resa jag gjorde dit för drygt fyra år sedan. Det var sommar och jag och Lillkillen följde med maken på tjänsteresa. Det fanns många roliga affärer och precis när jag gick utanför Polar'n & Pyret fick jag ett sms där det stod att Fröken Granit blivit mamma till en frisk liten unge. Efter det gick jag med ett leende hela dagen ända tills vi skulle åka hemåt och jag upptäckte att jag förlagt mina snygga solglasögon i någon av alla affärer jag varit inne i...

Men nu bär det vidare ned genom vårt fina, vintriga land. Och jag måste säga att jag kommer bli grymt besviken om jag inte får en vit jul i år!

Inga kommentarer: