lördag, december 04, 2010

En vit jul

Det ska vara kul med jul. Eller hur? Speciellt för barnen. Och forskning visar att det behövs inte att mamma eller pappa eller farfar eller mormor dricker speciellt mycket innan barnen börjar tycka att det känns obehagligt. För alkohol är faktiskt en drog och drogade människor är inte speciellt roliga (även om de själva tycker det).

Nästan 400 000 barn växer upp med föräldrar som har ett riskfyllt drickande. Det är väldigt många barn. Om du vill ta ställning för barn mot alkoholens konsekvenser så gå in på Vit Jul och köp en pin, vattenmärk din profilbild på FB, skapa en banner på din blogg eller handla en julklapp i deras shop. Och framför allt; lova du att inte dricka drycker med mer än 2,25% under julafton, juldagen och annandagen. Det är ganska lite begärt av dig som förälder, eller hur?

6 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Jag lovar. Jag lovar en massa fler dagar också, de flesta faktiskt. Men tafsa inte på min ris á la malta! :-)

Bina sa...

Där håller jag med dig! Trots att ingen annan (ja, kanske Liten då) tycker om det så envisas jag med rätten år efter år!

Miss Gillette sa...

Menar du att det finns folk som inte gillar ris à la malta? Det är ju en gudaspis. Som att käka moln ...

Z sa...

fast om man lovar det och häller i sig typ 20 burkar med 2,25% spelar det väl ändå ingen roll?

Bina sa...

Z: Nej, naturligtvis inte, det kallas typ högriskbeteende...

Miss Gillette sa...

z: Gör man det har man troligen Aspergers eller nåt ditåt. :-/