torsdag, mars 25, 2010

Tre dyra bokstäver

Jag ska ju till Riga med kören i maj. Idag slog det mig; jag kanske måste ha ett nytt pass eftersom jag bytte efternamn när jag gifte mig? Jodå, mycket riktigt. Suck! Fyrahundra spänn bara för att jag bytte tre bokstäver i mitt efternamn...

Det positiva är dock att jag kommer få ett nytt snyggt kort på passet. Med min nya snygga Fru-frisyr (d.v.s. kort frisyr).

Något annat positivt är att jag kom på det nu och inte när vi stod i passkontrollen på flygplatsen...Huh!

4 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Ja, de är väldigt duktiga och förtänksamma de där i resekommittén. Den här gången klarade jag mig (passet var giltigt) men det skulle mycket väl ha kunnat hända att jag kommit att tänka på passet alldeles för sent.

Fast när jag skaffade pass senast sa de att man inte behöver pass inom Schengenområdet, bara ett internationellt ID-kort (utfärdas också av polisen). Känns ju smidigare.

Mångmamma sa...

Tre bokstäver bara!
Ja, jag är glad att vi bara skickar iväg ett barn om året på utlandstripper, skulle bli löjligt dyrt om alla behövde nya pass samtidigt!

Z sa...

Jag hade två nya bokstäver i mitt efternamn. Lika dyrt det. Man borde få rabatt om man fick färre bokstäver än tidigare tycker jag.

Bina sa...

Ms Gillette: Ja, allt skulle ju bli så enkelt med Schengenavtalet. Men Ryan Air har nog inte skrivit på det...

Mångmamma: Ja, åttahundra spänn är ganska mycket under föräldraledighetsersättningsperioden!

Z: Ja, absolut! Och en hade du ju redan i ditt tidigare efternamn, så du behövde ju bara en ny bokstav!