lördag, mars 27, 2010

Helheten är större än summan av delarna

Idag har jag haft en heldag med kören. Vi hade äran att bli dirigerade av en internationellt känd dirigent, Bosse Johansson. Jag lärde mig massor om både mig själv, kören och andra körmedlemmar. Till exempel att vi har lite svårt att hålla takten, att vi sjunger för lite tillsammans (ungefär som tvååringar som leker bredvid varandra, men inte tillsammans) och att vi behöver öva oss i att "sjunga med öronen". Vi gjorde många spännande och lärorika övningar. Till exempel fick vi stå i par och sjunga för varandra, vilket väckte min nyfikenhet på hur allas röster i kören låter. Det finns ju ett antal solister och deras röster har jag hört, men inte alla andras röster. Idag fick jag höra två andra körmedlemmars röster och jag önskar att jag någongång kunde få höra alla körmedlemmar sjunga solo (inte nödvändigtvis under en konsert).

Nu är det dags för körfest snart. Jag ska lägga Lillkillen först bara. Det känns dock märkligt motigt att lämna hemmets trygga vrå. Men jag vet att när jag väl kommer dit så kommer jag tycka det är så kul!

Inga kommentarer: