fredag, mars 26, 2010

Ingen vill att en våldtäktsman kan vara en vanlig kille

Och det är väl därför en våldtäktsman kan få en massa applåder i kyrkan när han kommer dit och delar ut blommor och bara några timmar senare våldtar ytterligare en tjej.

Vuxen ortsbo:
"Han verkar inte vara en kille som behöver göra nå't sån't."
Som om våldtäkt handlar om sex?! Som om våldtäktsmän är fula killar som inte kan få sig ett knull?! Våldtäkt handlar om makt.

Skolans rektor:
"Man kan inte ta parti förrän dom har fallit/.../man kan inte ta parti ändå/.../det, det är svårt."
Nej. Inte ett dugg. Speciellt inte när domen har fallit. Det är superenkelt. Att ta ställning för brottsoffret mot förövaren.

Skolkamrater:
"Det har jag hört att hon sa."
Och sådant är ju alltid sant. Det vet ju alla.

Det är inte konstigt att den här killen våldtar igen. För hur ska han fatta att han gjort något fel om han, trots att han blivit dömd i både tings- och hovrätt för våldtäkt, fortfarande betraktas av nästan alla andra som oskyldig och tjejen pekas ut som en horaktig lögnerska?

Jag önskar att det som hände i Bjästa var en engångsföreteelse. Ett samhälle i masspsykos. Men så är det ju inte. Det här händer gång på gång på gång. Våldtäktsmän får stöd och den våldtagna beskylls för att ljuga. Eller så får hon skylla sig själv för att hon var kär i honom eller hade utmanande kläder eller ville först, men sedan ångrade sig.

En gång i tiden bodde jag någon annanstans. Där bodde bland annat Dennis och Nicke. Och de hängde nästan alltid med tre andra killar. Maria flyttade dit från en större stad. Jag och Stora Killen brukade stå vid samma busshållsplats som Dennis. Han bodde på gatan bredvid. En dag kom han på kryckor. Hade gjort sig illa i foten. En kväll var han, Nicke, de tre andra killarna och Maria på samma fest. Maria drack för mycket och däckade (eller var det något i drinken Dennis gav henne?). När natten gick över i dag kom Dennis in i köket med sin krycka i handen. Den var blodig. Han hade kört den in och ut i Marias underliv tills hon började blöda och skrattar när han håller upp kryckan och säger:
- Titta. Titta!
De tre killarna som satt vid köksbordet hade kollat på när Dennis och Nicke rakade Marias underliv, lekte porrfilm med en penisformad kapsylöppnare, slog hennes huvud i väggen när hon rörde på sig, spottade på henne och kallade henne hora. När Dennis började köra kryckan i slidan på Maria gick de tre killarna iväg till köket. Dennis och Nicke döms i tings- och hovrätt för grovt sexuellt utnyttjande (våldtagen kunde en kvinna inte bli om hon var för berusad då, nu är lagstiftningen ändrad). Två av killarna som tittade på vittnar mot Dennis och Nicke. Den tredje kör av vägen på en raksträcka och dör innan rättegången.

Det här samhället håller sina killar om ryggen. De känner ju de här killarna. Hon är ju inflyttad. Och dessutom strulade hon och Dennis ett tag. Och varför tog det sex månader innan hon anmälde?! Nä, hon ljuger. Maria får öknamnet "Kryckhoran".

Så tyvärr. Bjästa är inte en engångsföreteelse. För ingen vill att en våldtäktsman kan vara en helt vanlig kille. En som går i min skola, en som är snygg och snäll, en som spelar i samma fotbollslag och hänger på samma fritidsgård, en som är kompis med min brorsa, en som bor på samma gata, en som mina söner umgås med, en som är son till mina vänner eller värst av allt - min egen son. Då är det bättre att lägga skulden på någon annan. Och vem passar bättre än hon, tjejen som säger att hon blev våldtagen av honom, han som är snäll och charmig, en helt vanlig kille som jag ju känner?

5 kommentarer:

Cicki sa...

Det är så hemskt att man tror inte det är sant att det kan hända. Jag vet egentligen inte vad jag känner. Hat, tror jag.

Mångmamma sa...

Har läst boken om "kryckhoran", Katarina Någonting som skrev om våldtäktsoffer och förövare.
Vidrigt och fasansfullt!

Bina sa...

Katarina Wennstam heter författaren av "Flickan och skulden" och "En riktig våldtäktsman". Trots att Marias berättelse beskrevs i "Flickan och skulden" dröjde det innan jag fattade att Emil och Kalle ju var Dennis och Nicke, att det var händelsen i samhället jag bott i som det stod om.

Mångmamma sa...

Yepp, "Flickan och skulden" var det.
Tack, har uselt minne för författarnamn, tragiskt nog!

KaosJenny sa...

Sånt här kan få en så vansinnig, kanske mest för att det händer hela tiden. Kram