söndag, mars 21, 2010

Bina bildoktorn

Fredag strax efter lunch. Dagen innan Litens dop. Uppgifter att klara av:
- köpa papper till program där gudstjänstordningen står
- hämta dop-present till Liten i närliggande ort, 5 mil tur och retur
- köpa gästbok som gästerna kan skriva en hälsning till Liten i
- panta burkar och flaskor samt slänga pappersåtervinning
- handla en hoper livsmedel till helgen

Sätter på Liten och Lillkillen kläder och packar in dem, påsar med pantburkar och pantflaskor samt två påsar med pappersåtervinning i bilen. Handlingslista och rabattkuponger i fickan. Vrider om startnyckeln, bilen backar en meter och dör sedan. Vrider om nyckeln igen. Motorn låter och låter men tänder liksom inte. Försöker några gånger till innan jag inser att den inte kommer starta. Bra tajming. Är annars väldigt kär i min bil som trots sina sexton år alltid startat utan trubbel i alla väder utom nu.

Söndag strax efter lunch. Hmm...oljelampan blinkade ju litegrann i torsdags. Men den lös ju inte hela tiden. Inte kan väl påfyllning av olja vara det enda som behövs? Värt ett försök. Tar finbilen (som är Sportfiskarens), köper olja, åker hem, fyller på, kollar mätstickan. Inte ens blött på den. Försöker starta bilen och tycker att den är mer nära att starta nu. Tar finbilen en gång till, köper olja, åker hem, fyller på. Bilen startar.

Phew! Vilken känsla! Jag skulle inte klara mig utan min bil. Så skönt att kunna åka var jag vill när jag vill utan en massa pusslande och planerande. Förlåt bilen att jag slarvar med oljan. Jag lovar att bättra mig!

1 kommentar:

Anonym sa...

HEJA DIG!!!
/ mackägerskan