måndag, september 27, 2010

Någon som tröstande stryker min rygg

På årets konsert i Alla Helgons tid ska vi sjunga en av mina absoluta favoritsånger. Jag vet inte hur många gånger den lugnat mig, tröstat mig och stärkt mig. Kanske tusentals. När jag hör den föreställer jag mig hur Gud sakta stryker min rygg till dess att jag återfått mitt hopp. Det ska bli så härligt att få sjunga den!

Blott en dag, ett ögonblick i sänder,
vilken tröst vad än som kommer på
Allt ju vilar i min Faders händer,
skulle jag, som barn, väl ängslas då
Han som bär för mig en Faders hjärta,
han ju ger åt varje nyfödd dag
dess beskärda del av fröjd och smärta,
möda, vila och behag.

Själv han är mig alla dagar nära,
för var särskild tid med särskild nåd.
Varje dags bekymmer vill han bära,
han som heter både kraft och råd.
Morgondagens omsorg får jag spara,
om än oviss syns min stig.
“Som din dag, så skall din kraft ock vara,”
detta löfte gav han mig.

Hjälp mig då att vila tryggt och stilla
blott vid dina löften, Herre kär,
ej min tro och ej den tröst förspilla,
som i ordet mig förvarad är.
Hjälp mig, Herre, att vad helst mig händer,
taga ur din trogna fadershand
blott en dag, ett ögonblick i sänder,
tills jag nått det goda land.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Vi söker just DIG!

Jag heter Therése Lundell och kommer från Norrtälje. Jag går sista året på Rodengymnasiet med inriktning sam-ekonomi. Under sista året på vår linje ingår det ett projektarbete, att starta ett UF företag. (Ungföretagssamhet). Detta ska ge insikt om hur det är att driva ett företag, utveckla en affärsidé och ställa ut på mässor osv. Jag har tillsammans med mina tre vänner startat Restyled UF. Vår affärsidé är att göra gammalt mode nytt genom att samla in använda kläder och låta designers och privatpersoner sy om dessa plagg till något nytt. Plaggen bler helt unika och genom affärsideén kan vi sälja kläderna till lågt pris. Plaggen som har gjorts om säljer vi sedan vid olika evenemang. Det här är otroligt miljövänligt då vi återanvänder kläderna och på så vis sparar material. Vi ger också möjlighet till designers och privatpersoner att få synas på evenamang som; den lokala mässan här i Norrtälje, Älvsjömässan och vid årets julmarknad där plaggen kommer att synas och säljas. Dessa tillställningar kan vi garantera att just dina plagg kommer att synas på, sedan kommer vi att arrangera modevisningar och andra evenemang där dina kläder också syns och säljs. Du får med andra ord sätta ditt namn på plaggen och synas genom vår marknadsföring. Dom kläderna som vi har samlat in och inte får användning för skänker vi till Röda Korset eller någon annan välgörenhetsorganisation. Du får ingen ersättning för de kläder du syr om, däremot får du plocka på dig hur många plagg du vill och göra vad du vill av dom och kan vi också bidra med materialkostander om du skulle behöva andra tillbehör som nitar, smycken osv. Hur mycket du vill designa är också helt valfritt, vill du sy om ett plagg är det jättebra - 10 plagg, helt suveränt. Jag hittade dig på din blogg och tycker du verkar vara nytänkande och minst sagt kreativ. Skulle du vara intressad av denna möjlighet? Har du några frågor så är det bara att fråga på :) Jag går att nås på lundell.therese@live.com eller på 0705467739

Med vänliga hälsningar
Therése

Mrs S sa...

Den där knackningen vill man helst inte veta om att den existerar, men det hjälper ju inte, någon, att jag blundar. Modiga du som tittar!

Mångmamma sa...

Märkligt det är; Så fort jag såg de första orden, kom musiken i skallen, trots att det är åratals sedan jag sjöng den i kör!
Håller med, psalmen är vacker!